
IN THE SUPERIOR COURT OF THE STATE OF DELAWARE 

 

SMARTMATIC USA CORP., 

SMARTMATIC INTERNATIONAL 

HOLDING B.V., and SGO 

CORPORATION LIMITED,  

 

Plaintiffs, 

            v.  

 

NEWSMAX MEDIA, INC., ,  

 

Defendant. 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

C.A. No.: N21C-11-028 EMD 

 

Submitted:  December 12, 2022 

Decided: February 3, 2023 

 

Upon Defendant Newsmax Media, Inc.’s Motion for Judgment on the Pleadings, 

DENIED 

 

Michael J. Barrie, Esquire, Kate Harmon, Esquire, Benesch, Friedlander, Coplan & Aronoff 

LLP, Wilmington, Delaware; J. Erik Connolly, Esquire, Nicole Wrigley, Esquire, Benesch, 

Friedlander, Coplan & Aronoff LLP, Chicago, Illinois.  Attorneys for Plaintiffs Smartmatic USA 

Corp., Smartmatic International Holding B.V., and SGO Corporation Limited. 

 

Richard L. Renck, Esquire, Tracey E. Timlin, Esquire, Duane Morris LLP, Wilmington, 

Delaware; Howard M. Cooper, Esquire, Joseph M. Cacace, Esquire, Jason M. Brown, Esquire, 

Todd & Weld LLP, Boston, Massachusetts; Mark A. Lerner, Esquire, Duane Morris LLP, New 

York, New York.  Attorneys for Defendant Newsmax Media, Inc. 

 

 

DAVIS, J. 

 

I. INTRODUCTION 

This is a civil action involving a defamation claim.  Plaintiffs Smartmatic USA Corp., 

Smartmatic International Holding B.V., and SGO Corporation Limited (collectively, 

“Smartmatic”) allege Defendant Newsmax Media, Inc. (“Newsmax”) published false and 

defamatory statements about Smartmatic relating to Smartmatic’s role in the 2020 United States 

Presidential Election (the “Election”).  Specifically, Smartmatic alleges Newsmax “published 

and/or republished false statements and implications” during news broadcasts, in online reports, 



2 

 

and on social media that “Smartmatic participated in a criminal conspiracy” to fix, rig, and steal 

the Election.1  Smartmatic maintains Newsmax’s statements constitute defamation per se 

because the statements charge Smartmatic with a “serious crime and were of a nature tending to 

injure Smartmatic in its trade, business, and profession.”2  Smartmatic seeks damages, including 

economic and punitive damages.3 

Newsmax moved for judgment on the pleadings, filing its Motion for Judgment on the 

Pleadings pursuant to Delaware Superior Court Civil Rule 12(c) (the “Motion”).4  Smartmatic 

opposed the Motion.  On December 12, 2022, the Court heard oral argument on the Motion.  At 

the conclusion of the hearing, the Court took the Motion under advisement.  For the reasons set 

forth below, the Motion is DENIED. 

II. RELEVANT FACTS 

A. THE PARTIES 

Plaintiff Smartmatic USA Corp. is an “election technology and software company.”5  

Smartmatic USA Corp. is incorporated in Delaware and has its principal place of business in 

Boca Raton, Florida.6  During the Election, Smartmatic USA Corp. “provided election 

technology and software” for only Los Angeles County.7  Smartmatic USA Corp. “played no 

part in the counting or tabulation of votes” in Los Angeles County.8 

Plaintiff Smartmatic International Holding B.V. owns 100% of Smartmatic USA Corp.9  

Smartmatic International Holding B.V. is incorporated in the Netherlands and has its principal 

 
1 Complaint (“Compl.”) ¶ 432, Nov. 3, 2021 (D.I. 1). 
2 Id. ¶ 440. 
3 See id. ¶ 448. 
4 See Defendant’s Motion for Judgment on the Pleadings (“Motion”), June 10, 2022 (D.I. 69, D.I. 70). 
5 Compl. ¶ 11. 
6 Id. 
7 Id. 
8 Id. 
9 Id. ¶ 12. 



3 

 

place of business in Amsterdam, Netherlands.10  Smartmatic International Holding B.V. “owns 

multiple companies operating under the Smartmatic brand in almost two dozen countries.”11  

Smartmatic International Holding B.V. “did not play any role in the [Election] outside of the 

technology and software provided by Smartmatic USA Corp. for Los Angeles County.”12 

Plaintiff SGO Corporation Limited owns 100% of Smartmatic International Holding 

B.V.13  In other words, SGO Corporation Limited owns 100% of Smartmatic International 

Holding B.V., which owns 100% of Smartmatic USA Corp.  SGO Corporation Limited is 

incorporated in the United Kingdom and has its principal place of business in London, United 

Kingdom.14  SGO Corporation Limited “did not play any role in the [Election] outside of the 

technology and software provided by Smartmatic USA Corp. for Los Angeles County.”15 

Defendant Newsmax oversees: (i) Newsmax news channels on television; (ii) the news 

website Newsmax.com; (iii) mobile apps for smartphone devices; and (iv) social media accounts, 

including the @newsmax Twitter handle and a YouTube page.16  Newsmax is incorporated in the 

State of Delaware and has its principal place of business in West Palm Beach, Florida.17  The 

Complaint notes that references to “Newsmax” include its “anchors, hosts, and producers 

working at the direction of Newsmax and within the scope of their employment with 

Newsmax.”18 

  

 
10 Id. 
11 Id. 
12 Id. 
13 Id. ¶ 13. 
14 Id. 
15 Id. 
16 Id. ¶ 15. 
17 Id. 
18 Id. ¶ 15 n.3. 



4 

 

B. SMARTMATIC’S ROLE AS AN ELECTION TECHNOLOGY COMPANY 

Smartmatic was founded in 2000 in Boca Raton, Florida.19  Smartmatic had two 

founders, Antonio Mugica and Roger Piñate.  Mr. Mugica and Mr. Piñate are originally from 

Venezuela.  Smartmatic began as a secure online set of protocols in the banking industry but 

shifted its focus to election technology and software following the 2000 United States 

Presidential Election.20  Since 2003, “Smartmatic’s election technology has processed more than 

5 billion secure votes worldwide without a single security breach.”21  Smartmatic has provided 

its services in more than twenty-five countries.22  Smartmatic’s mission is to “increase integrity 

in the democratic process through enhanced citizen engagement and trust in election systems.”23 

Currently, Smartmatic provides “end-to-end election services to local, state, and national 

governments.”24  Its products include electronic voting machines, electronic counting machines, 

ballot marking devices, voter management, poll worker support, online voting, and election 

management platforms.25 

In 2004, Smartmatic’s technology was used “in the first automated election in 

Venezuela.”26  The technology provided both an electronic and paper trail for each vote, which 

allowed election officials to cross-check and audit the vote count to ensure accurate results.27  

Newsmax discussed the 2004 Venezuelan election often because Smartmatic contracted with the 

 
19 Id. ¶ 20. 
20 Id. ¶¶ 20-21. 
21 Id. ¶ 22. 
22 Id. 
23 Id. ¶ 23. 
24 Id. ¶ 24. 
25 Id. ¶ 25. 
26 Id. ¶ 27. 
27 Id. 



5 

 

“Hugo Chávez-led Venezuelan government.”28  From 2004 through 2019, Smartmatic provided 

election software and technology to various countries for elections.29 

In 2018, Los Angeles County selected Smartmatic to help manufacture and implement a 

new election system in the County.30  Specifically, Los Angeles County has a “Voting Solutions 

for All People” (“VSAP”) initiative, which is intended to ensure greater voter participation 

through “convenient, accessible, and secure” voting options.31  Smartmatic and Los Angeles 

County entered into a contract whereby Smartmatic would “manufacture (hardware and 

software) and implement new custom-designed [ballot marking devices]” as part of the VSAP 

initiative.32  For the Election, Smartmatic did the following for Los Angeles County: “(1) 

engineered and manufactured the [ballot marking device] hardware,” “(2) programmed and 

installed the [ballot marking device] software,” “(3) led the California certification process,” “(4) 

created the backend software to manage the devices,” “(5) provided systems integration 

services,” “(6) built the VSAP operations center,” “(7) handled logistics and setup/breakdown of 

vote centers,” “(8) oversaw real-time data management for deployment,” and “(9) supplied Help 

Desk services on Election Day.”33 

Smartmatic alleges that the Election in Los Angeles County, the largest voting 

jurisdiction in the United States, was flawless from a technology perspective.34  Newsmax 

highlights a Politico article, which is Complaint Exhibit 114, to contest Smartmatic’s assertion.35 

 
28 Motion at 7. 
29 See Compl. ¶¶ 27-41. 
30 Id. ¶ 46. 
31 Id. ¶¶ 48-49. 
32 Id. ¶ 51. 
33 Id. ¶ 53. 
34 See id. ¶¶ 57-58. 
35 See Defendant’s Answer and Counterclaim (“Answer & Countercl.”) ¶ 57 n.6, Feb. 4, 2022 (D.I. 59); see also 

Compl., Ex. 114 (noting that the voting system in Los Angeles County had “numerous security flaws”). 



6 

 

Smartmatic did not play a role in the Election outside of Los Angeles County.36  

Smartmatic’s “technology, software, equipment, and services” were not used outside of Los 

Angeles County in the Election.37  Smartmatic did not license or contract “with any third party, 

including other election technology companies [i.e., Dominion Voting Systems], for the use of 

Smartmatic’s technology, software, machines or services” during the Election.38  Smartmatic 

played no role in the states with close vote tallies, particularly Nevada, Arizona, Georgia, 

Pennsylvania, Michigan, and Wisconsin.39  “Apart from commenting on its role in the [Election] 

in Los Angeles County, Smartmatic made no public comments about the [Election]” before 

Newsmax began its alleged “disinformation campaign.”40 

C. THE ELECTION, NEWSMAX’S GROWING AUDIENCE, AND NEWSMAX’S ELECTION 

COVERAGE THROUGH NOVEMBER 16, 2020 

 

Joe Biden and Kamala Harris won the Election.  There were 306 electoral votes for the 

President Biden, and 232 for then-President Trump.41  Governors, Secretaries of State, members 

of the Election Infrastructure Government Coordinating Council Executive Committee, members 

of the Election Infrastructure Sector Coordinating Council, various state and federal courts, then-

Attorney General William Barr, and others confirmed the security, reliability, and accuracy of 

the Election.42 

From July 2020 to the week before the Election, Newsmax “averaged 58,000 viewers 

from 7 to 10 p.m. on weekdays.”43  At that time, Fox News’ viewership numbers far exceeded 

 
36 Compl. ¶ 60. 
37 Id. 
38 Id. 
39 Id. ¶ 61. 
40 Id. ¶ 62. 
41 Id. ¶ 63. 
42 Id. ¶¶ 63-74; see also id., Exs. 82, 76, 62, 73, 123, 159, 127, 152-55, 158. 
43 Id. ¶ 75, Ex. 146. 



7 

 

Newsmax’s viewership.44  One week after the Election, Newsmax’s ratings jumped ten-fold from 

its pre-Election numbers.45  After the Election, then-President Trump tweeted Newsmax clips to 

his Twitter followers, which Newsmax highlighted to its viewers.46  In the three days following 

the Election, Newsmax’s viewership surpassed Fox Business and CNBC.47  These coverage 

increases led to more viewers and more money for Newsmax.48 

Shortly after the Election, Rudolph Giuliani and Sidney Powell disseminated a false 

narrative that the Election was rigged for President Biden through manipulation of election 

technology.49  Mr. Giuliani and Ms. Powell started to appear regularly on Fox News around 

November 12, 2020, and casted Smartmatic and Dominion Voting Systems as the wrongdoers.50 

On November 14, 2020, Steve Bannon, then-President Trump’s former Chief Strategist, 

appeared on his Newsmax podcast, War Room.51  Mr. Bannon’s guest, Brian Kennedy, identified 

by Newsmax as the “Chairman of the Committee on the Present Danger,”52 stated that 

Smartmatic made voting machines that scanned election ballots and alleged that Smartmatic’s 

CEO was a “Venezuelan national, and a leftist and somebody who . . . built these machines using 

Chinese components that themselves could be hacked into.”53  Mr. Kennedy claimed there was 

“industrial level ballot manipulation,” and that this was “election fraud, not voter fraud.”54   

 
44 Id. ¶ 75. 
45 Id. ¶ 76.  Newsmax’s daytime viewership also increased by a multiple of ten, and the number of daily active users 

on its mobile app increased fourteen-fold from pre- to post-Election.  Id. ¶ 76, Exs. 146, 148. 
46 Id. ¶ 77, Ex. 150. 
47 Id. ¶ 78, Ex. 151. 
48 Id. ¶ 78. 
49 Id. ¶ 80. 
50 Id. ¶¶ 81-82. 
51 Id. ¶ 84, Exs. 1-2. 
52 Id. ¶ 84. 
53 Id. 
54 Id. ¶ 84, Ex. 2. 



8 

 

On November 16, 2020, six Newsmax programs aired allegedly “false and defamatory 

statements about Smartmatic.”55  The programs were: Wake Up America, The Chris Salcedo 

Show, National Report, John Bachman Now, The Howie Carr Show, and Greg Kelly Reports.56  

“Newsmax used Fox News’[] interviews with Rudolph Giuliani and Sidney Powell on Sunday 

Morning Futures with Maria Bartiromo as a launching pad.”57  The Bartiromo show stated, 

among other things, “the Smartmatic system has a back door” to allow for “an intervening party 

a real-time understanding of how many votes will be needed to gain an electoral advantage.”58  

Mr. Giuliani stated this occurred at least in Michigan.59  In the same interview, Ms. Powell took 

aim at Peter Neffenger, the Chairman of Smartmatic USA Corp.’s Board of Directors and a 

member of the Biden transition team.60  Ms. Powell stated “Trump won by not just hundreds of 

thousands of votes, but by millions of votes that were shifted by this software that was designed 

expressly for that purpose,”61  and “[the software] was exported internationally for profit by the 

people that are behind Smartmatic.”62  Ms. Powell went on: 

But this is a massive election fraud.  And I’m very concerned it involved not only 

Dominion and its Smartmatic software, but that the software essentially was used 

by other election machines also.  It’s the software that was the problem.  Even their 

own manual explains how votes can be wiped away.63 

 

At the time Newsmax aired the Fox News interviews, Newsmax had “no evidence that 

the [Election] had been rigged or stolen.”64  Chris Salcedo, the Newsmax anchor who aired the 

 
55 Id. ¶ 85. 
56 Id. 
57 Id. ¶ 86. 
58 Id. ¶ 86, Ex. 3. 
59 Id. 
60 Id. ¶ 86, Ex. 3; see also id. ¶ 112 (stating that Mr. Neffenger is a retired Admiral, was the Chairman of Smartmatic 

USA Corp.’s Board, and was previously the Administrator of the Transportation Security Administration). 
61 Id. ¶ 86, Ex. 3. 
62 Id. 
63 Id. 
64 Id. ¶ 88. 



9 

 

Fox News interview, stated Dominion/Smartmatic had “a back door software built in,” which “is 

probably one of the reasons why Texas said no to the software[],” and suggested “Smartmatic 

Dominion software” allowed users to change results.65  Mr. Salcedo had no evidence to support 

the assertion that Texas disallowed Smartmatic software because of a backdoor, nor that 

Smartmatic was used to conduct sham elections.66 

Also on November 16, 2020, John Bachman Now host, John Bachman, interviewed Liz 

Harrington, a former spokesperson for the Republican National Committee.67  Ms. Harrington 

stated “Sidney Powell is absolutely correct that this company was actually designed to steal 

elections for socialist dictator Hugo Chávez in Venezuela.  That’s what Smartmatic was designed 

to do.”68  At this time, Newsmax “had not seen any evidence to support the statements it 

published regarding Smartmatic,” nor did the individuals interviewed by Newsmax provide 

evidence to support their statements.69 

Later in the day on November 16, 2020, the Howie Carr Show interviewed L. Lin Wood, 

who described himself as an attorney helping President Trump in an “unofficial capacity” and 

working with Mr. Giuliani and Ms. Powell.70  Mr. Wood discussed the “voting machines” used 

in the Election, which he stated were “subject to manipulation.”71  Mr. Wood went on: 

It started in Venezuela.  It connects into Cuba.  It connects into Frankfurt, Germany, 

where servers were stored, in Barcelona, and it tracks back ultimately to a company 

known as SGO Smartmatic.  They developed software, that software went into a 

number of voting machines, almost exclusively used in the Dominion machine.  

The information was then processed through Scytl, that’s where the manipulations 

occurred in the software that was reported to a company called Clarity . . . This is 

a scheme developed initially in Venezuela.  And the scheme amounts to being able 

to go and buy an election in any given country.  They did it in Argentina.  They’ve 

 
65 Id. ¶ 89, Ex. 3. 
66 Id. ¶ 90. 
67 Id. ¶ 91, Exs. 5-6. 
68 Id. ¶ 93, Ex. 5. 
69 Id. ¶ 94. 
70 Id. ¶¶ 95-96, Exs. 7-8. 
71 Id. ¶ 98, Ex. 7. 



10 

 

done it in Chile.  Now they’ve sold it to someone with the interest in manipulating 

the presidency for the United States.72 

 

At the time of the Howie Carr Show, Newsmax had not seen evidence to support Mr. Wood’s 

statements, nor had Mr. Wood provided any evidence to support them.73 

Similar statements were made throughout the day on Newsmax’s programming.74 Hosts 

and guests made many statements.  For example, Joe diGenova, a lawyer being interviewed on 

National Report,75 stated:  

[Neffenger] is working for a company, Smartmatic and Dominion, which was 

created for Hugo Chávez in order to rig elections.  Smartmatic has a history of bad 

performance, of bad election outcomes.  They have been deplatformed in many 

states as a result of poor performance. . . . And I think the American people, and 

the people in the 27 states that had this software running their systems need to ask 

their public officials, why in the world would you hire this company?76 

 

At the time of the show, “Newsmax had not seen any evidence to support the assertion 

that Smartmatic had rigged the [Election],” that Smartmatic’s technology or software was used 

anywhere outside of Los Angeles County, or that Smartmatic engaged in a quid pro quo with Mr. 

Neffenger, a member of President Biden’s transition team.77  The individual guests, like Mr. 

diGenova, also did not present any evidence.78  Smartmatic believes Newsmax had “obvious 

reasons to doubt the credibility of the people it quoted and the statements it published.”79 

D. NEWSMAX’S COVERAGE OF THE ELECTION AND SMARTMATIC POST-NOVEMBER 16, 

2020 

 

From the second half of November 2020 through December 2020, Newsmax continued to 

cover Election events.  On November 17, 2020, Emerald Robinson, Newsmax’s White House 

 
72 Id. 
73 Id. ¶ 99. 
74 See id. ¶¶ 100-14. 
75 Id. ¶¶ 109-11, Exs. 18-19. 
76 Id. ¶ 111, Ex. 18. 
77 Id. ¶ 114. 
78 Id. 
79 Id. 



11 

 

correspondent, stated “Smartmatic according to [a] whistleblower [inaudible] software is 

essentially the ancestor for the software used by Dominion voting machines and every other 

tabulating machine.  The whistleblower is saying that Smartmatic software is the DNA of every 

vote tabulating software.”80  At the time of the broadcast, “Newsmax knew there was no 

evidence supporting a claim that” Smartmatic’s software and technology were used outside Los 

Angeles County, nor was there evidence that Smartmatic’s software was the “DNA” of all vote 

tabulating software.81 

On November 19, 2020, on The Chris Salcedo Show, Mr. diGenova stated Smartmatic 

sent votes overseas to servers in Europe “for tabulation,” and that such votes “can be subjected to 

tampering, they can be accessed, they can be hacked before they are returned to the United 

States.”82  On the same broadcast, Newsmax republished a statement by Ms. Powell that 

Smartmatic was linked to the late Hugo Chávez.83  On the same day, Newsmax stated it had its 

own “investigative unit.”84  Smartmatic claims these statements were unsupported, and that 

Newsmax published the “lies as part of its disinformation campaign against Smartmatic.”85 

On November 28, 2020, Michelle Malkin, a Newsmax anchor, stated:  

[S]everal Smartmatic officials left the country.  Including a veteran Smartmatic 

official named Heider Garcia.  This Venezuelan-born operative now serves, believe 

it or not as election administrator for Tarrant County, Texas.  That’s the county 

which turned blue for the first time since 1964.  After the introduction of the dum 

dum dum new electronic voting machines.86 

 

 
80 Id. ¶ 116, Ex. 21. 
81 Id. ¶ 117. 
82 Id. ¶ 121, Ex. 25. 
83 Id. ¶ 122, Ex. 25. 
84 Id. ¶ 132, Ex. 31. 
85 Id. ¶ 133. 
86 Id. ¶ 149, Ex. 38. 



12 

 

Smartmatic claims that “Newsmax had not seen any evidence indicating that Smartmatic was 

used in Texas.”87 

On December 17, 2020, Michael Flynn, former White House national security advisor 

who was fired for making false statements to government officials,88 appeared on Greg Kelly 

Reports.  Mr. Flynn stated (i) then-President Trump won the Election, (ii) it was clear there was a 

“foreign influence” tied to the voting systems, and (iii) there had been “problems all over the 

country with this, not only Dominion but also this Smartmatic software.”89  On the same show, 

Patrick Byrne, former CEO of Overstock.com, stated “Chinese fingerprints are indeed on 

Smartmatic,” which he said in the context of a larger statement that Smartmatic was foreign-

funded.90  Smartmatic claims Newsmax had no evidence to support these statements, nor did any 

of its guests.91 

On December 18, 2020, American Agenda’s host interviewed Dick Morris, a “regular 

Newsmax contributor” at the time and now a Newsmax host.92  Morris stated: 

This is actual intervention in the vote count.  This is through Dominion software 

and Smartmatic and the accusation is here is that the vote count itself was altered 

and flipped through that software.  You know, it’s been proven in one county in 

Michigan, which had a two-week long forensic audit and showed that the results 

that originally said that Biden won with 63% were wrong, and Trump won it by 

61%.93 

 

Smartmatic claims Newsmax and its contributors had no evidence that Smartmatic fixed the 

Election, or that Smartmatic’s software was used by Dominion.94 

In total, the Complaint alleges that Newsmax stated or implied: 

 
87 Id. ¶ 150. 
88 Id. ¶¶ 373-76, Ex. 157. 
89 Id. ¶ 166, Ex. 45. 
90 Id. ¶ 167, Ex. 47. 
91 Id. ¶ 168. 
92 Id. ¶ 169; id. ¶ 169 n.7. 
93 Id. ¶ 170, Ex. 49. 
94 Id. ¶ 172. 



13 

 

• Smartmatic’s election technology and software were widely used in the 

[Election]; 

• Smartmatic fixed, rigged, and stole the [Election] for Joe Biden and Kamala 

Harris; 

• Smartmatic’s election technology and software (1) were compromised or 

hacked during the [Election] and (2) sent votes overseas to be compromised or 

hacked; 

• Smartmatic was founded and funded by corrupt dictators from socialist and 

communist countries; and 

• Smartmatic’s election technology and software were designed to and have 

fixed, rigged, and stolen elections before.95 

 

E. NEWSMAX’S COVERAGE OF SMARTMATIC AS FACTUAL AND EVIDENCE-BASED 

The CEO of Newsmax, Christopher Ruddy, previously stated “America is making the 

switch to Newsmax TV for fair, unbiased journalism.”96  In the wake of the Election, Smartmatic 

alleges that the republished interviews, the Newsmax guests, and the Newsmax anchors made 

various comments to insinuate their coverage was fact- and evidence-based reporting.  For 

instance, the following phrases were used: “sworn witness testimony”; “we have so much 

evidence I feel like it’s coming in through a fire hose”; “I’ve seen sworn affidavits”; “I’ve seen 

sworn video statements”; “we’ve got the statistical and mathematical evidence that’s absolutely 

irrefutable”; “there are hundreds of sworn affidavits which are in fact evidence”; “it proves all 

the research that our investigative unit here on Stinchfield has been uncovering.”97 

Additionally, the Complaint alleges Newsmax “discussed [certain] guests’ background 

and experience as lawyers to create the impression that they were reliable sources of fact.”98  

Moreover, Smartmatic charges that certain guests and anchors encouraged viewers to discount or 

ignore people who questioned the basis of the Election fraud claims.99 

 
95 Id. ¶ 173. 
96 Id. ¶ 175, Ex. 147. 
97 See id. ¶ 178. 
98 Id. ¶ 179. 
99 See id. ¶ 180, Exs. 9, 43, 29, 27. 



14 

 

F. AVAILABLE INFORMATION REFUTING NEWSMAX’S CLAIMS AGAINST SMARTMATIC 

The Complaint claims Newsmax had access to information that would show Newsmax’s 

statements about Smartmatic were false.  First, publicly available information showed 

Smartmatic’s technology and software were not used outside of Los Angeles County for the 

Election because each state publicly disclosed the technology it used for the Election.100  Second, 

information indicated Smartmatic did not use its technology to fix, rig, or steal the Election.  

This includes information that Smartmatic was not used outside of Los Angeles County;101 

statements issued by national security agencies confirming the “security of the election 

infrastructure”;102 statements issued by election officials and election security experts that stated 

the Election was “the most secure in American history”;103 and a statement by the National 

Association of Secretaries of State that it “never heard of votes being tabulated in a foreign 

country.”104 

Additionally, those states with contested Election results performed audits and/or issued 

statements “verifying their election process and rejecting claims of fraud or rigging.”105  On 

November 17, 2020, Dominion sent an email to Newsmax’s booking producer, Alicia Hessee, 

titled, “SETTING THE RECORD STRAIGHT.”106  This email highlighted the following points, 

among others: 

• There was “no evidence that any voting system deleted or lost votes, changed votes, or 

was in any way compromised”;107 

 
100 Id. ¶ 254; see, e.g., id. ¶ 255, Exs. 60, 63 (Georgia); id. ¶ 256, Exs. 66-68 (Michigan); id. ¶ 257, Exs. 70-72 

(Pennsylvania); id. ¶ 258, Ex. 75 (Arizona); id. ¶ 259, Exs. 77-78 (Wisconsin); id. ¶ 260, Ex. 80 (Nevada); id. ¶ 261, 

Exs. 143-44 (Texas). 
101 Id. ¶ 284, Exs. 85, 125. 
102 Id. ¶¶ 285-87, Ex. 112. 
103 Id. ¶¶ 288-93, Exs. 117, 119, 121, 127. 
104 Id. ¶ 295, Ex. 132. 
105 Id. ¶ 298; see also id. ¶¶ 299-309, Exs. 61-63, 65, 69, 73-74, 76, 79, 81-82, 123. 
106 Id. ¶ 312, Ex. 160 (capitalization in original). 
107 Id. ¶ 312(a). 



15 

 

• Factual information that supported the notion that “[v]ote deletion/switching assertions 

are completely false”;108 

• Michigan’s and Georgia’s Secretary of State websites that provided information that 

debunked claims of vote manipulation;109 and 

• Links to the Election Assistance Commission’s and the Cybersecurity and Infrastructure 

Security Agency’s websites, which noted that all voting systems provide assurances that 

they work accurately and reliably.110 

 

On December 11, 2020, Smartmatic sent Newsmax a retraction demand letter, explaining 

why the statements regarding election fixing, rigging, and stealing were false.111  Additionally, in 

December 2020, Dominion sent retraction demand letters to Newsmax.112 

Third, Smartmatic maintains that information existed to show Smartmatic’s technology 

and software were not compromised or hacked during the Election.113  Smartmatic also contends 

that information existed that shows that Smartmatic did not send votes overseas to be 

compromised or hacked.114   

Fourth, the Complaint alleges that information existed to show Smartmatic was not 

controlled by corrupt dictators.  For instance, Smartmatic’s website states it has no ties to 

governments or political parties;115  Smartmatic made statements that it has no ties to Hugo 

Chávez;116 and Smartmatic halted work with the Venezuelan government in 2017 after that 

government reported false turnout numbers.117  

Fifth, Smartmatic avers that information existed to show Smartmatic’s technology was 

not designed with a purpose to fix, rig, or steal elections.  For instance, the Complaint notes that 

 
108 Id. ¶ 312(b). 
109 Id. ¶ 312(c)-(d). 
110 Id. ¶ 312(e). 
111 Id. ¶ 314, Ex. 54. 
112 Id. ¶ 315, Ex. 56. 
113 See id. ¶ 316; see also id. ¶¶ 318-31. 
114 Id.  
115 Id. ¶ 335, Exs. 83, 85. 
116 Id. ¶ 336, Ex. 100. 
117 Id. ¶ 337, Exs. 85, 106. 



16 

 

third party validators authenticated Smartmatic’s technology, including the State of California, 

PricewaterhouseCoopers, and the U.S. Election Assistance Commission.118 

G. PROCEDURAL POSTURE 

On November 3, 2021, Smartmatic filed this action against Newsmax and alleged one 

cause of action—defamation for false statements and implications about Smartmatic.119  

Specifically, Smartmatic alleged Newsmax committed defamation per se because Newsmax 

“charged Smartmatic with a serious crime,” and the statements “were of a nature tending to 

injure Smartmatic in its trade, business, and profession.”120  On February 4, 2022, Newsmax 

filed its Answer and a Counterclaim under anti-SLAPP statutes.121  Additionally, Newsmax 

asserted neutral reportage privilege as an affirmative defense.122  On February 24, 2022, 

Smartmatic filed its Answer to Newsmax’s Counterclaim.123 

On June 10, 2022, Newsmax filed the Motion.124  Smartmatic opposed the Motion.125  On 

December 12, 2022, the Court heard oral argument on the Motion and took the matter under 

advisement.126 

III. PARTIES’ CONTENTIONS 

Newsmax contends Smartmatic has not satisfied the elements to plead defamation, and, 

even if Smartmatic did, Newsmax is protected by the neutral reportage privilege.  Specifically, 

Newsmax argues most of the challenged statements in the Complaint do not satisfy the “of and 

 
118 Id. ¶ 345. 
119 See id. ¶¶ 431-47. 
120 Id. ¶ 440. 
121 See Answer & Countercl. at Count One. 
122 See id. at Ninth Affirmative Defense. 
123 See Answer to Counterclaim (“Answer to Countercl.”), Feb. 24, 2022 (D.I. 60). 
124 See Motion. 
125 See Plaintiffs’ Answering Brief (“Answering Br.”), Aug. 9, 2022 (D.I. 78).  Newsmax filed its Reply on 

September 30, 2022.  See Defendant’s Reply Brief (“Reply Br.”), Sept. 30, 2022 (D.I. 106). 
126 See Judicial Action Form, Dec. 12, 2022 (D.I. 127). 



17 

 

concerning the plaintiff” element of defamation.127  Newsmax also claims Smartmatic is at least 

a limited purpose public figure, and, as such, Smartmatic failed to plead facts to support a claim 

that Newsmax acted with actual malice when it published the allegedly defamatory statements.128  

Finally, Newsmax maintains its speech is protected under the neutral reportage privilege.129  

Specifically, Newsmax argues this privilege applies because Newsmax “accurately reported 

unprecedented allegations without endorsing those allegations.”130 

Smartmatic contends it is not a public figure, and actual malice does not apply.131  

Smartmatic further contends, even if it is a public figure, it sufficiently pled facts to show 

Newsmax published defamatory statements with actual malice.132  Regarding the neutral 

reportage privilege, Smartmatic argues Newsmax failed to show the privilege applies under 

either New York law or Florida law.133  Smartmatic asserts it sufficiently pled facts supporting 

defamation; namely, it alleged facts that show the statements satisfy the “of and concerning the 

plaintiff” requirement for defamation.134  Smartmatic also contends it pled facts that show the 

statements published by Newsmax were false.135 

IV. STANDARD OF REVIEW 

A party may move for judgment on the pleadings under Civil Rule 12(c).136  When the 

Court decides a motion under Civil Rule 12(c), it must view the facts pled and the inferences to 

 
127 See Motion at 13. 
128 See id. at 20. 
129 See id. at 48. 
130 See id. at 54. 
131 See Answering Br. at 20. 
132 See id. at 25. 
133 See id. at 43-49. 
134 See id. at 55. 
135 See id. at 62. 
136 Del. Super. Ct. Civ. R. 12(c). 



18 

 

be drawn from those facts in a light most favorable to the non-moving party.137  Additionally, the 

Court takes the well-pled facts alleged in the complaint as admitted.138  The Court also assumes 

the truthfulness of all well-pled factual allegations in the complaint.139  Therefore, the Court must 

accord a plaintiff opposing a Civil Rule 12(c) motion the same benefits as a plaintiff opposing a 

Civil Rule 12(b)(6) motion.140  Given the similarity between 12(b)(6) motions and 12(c) motions, 

“the Court engages certain 12(b)(6) procedures during 12(c) review.”141  For example, the Court 

can consider documents outside the pleadings that are integral to and incorporated into the 

them.142  This may be done without converting the 12(c) motion into a motion for summary 

judgment.143  The Court may grant a motion for judgment on the pleadings “only when no 

material issue of fact exists and the movant is entitled to judgment as a matter of law.”144 

V. DISCUSSION 

A. NEWSMAX’S EXHIBITS AND CHOICE OF LAW 

Before the Court reaches the substance of Newsmax’s Motion, there are two preliminary 

matters to resolve: (i) whether the exhibits attached to the Motion can be considered, and (ii) 

whether the Court must determine the choice of law at this stage. 

Newsmax filed numerous exhibits with its Motion.  Newsmax states the exhibits, which 

are “articles and other documents,” are “not cited for the truth of the facts asserted, but rather to 

show the public discussion and context of the Newsmax reporting” because “context is critical” 

 
137 See Desert Equities, Inc. v. Morgan Stanley Leveraged Equity Fund, II, L.P., 624 A.2d 1199, 1205 (Del. 1993); 

see also Warner Commc’ns, Inc. v. Chris–Craft Indus., Inc., 583 A.2d 962, 965 (Del. Ch. 1989), aff’d without 

opinion, 567 A.2d 419 (Del. 1989). 
138 Desert Equities, Inc., 624 A.2d at 1205; Warner Commc’ns, Inc., 583 A.2d at 965. 
139 See McMillan v. Intercargo Corp., 768 A.2d 492, 500 (Del. Ch. 2000). 
140 See id. 
141 Intermec IP Corp. v. TransCore, LP, 2021 WL 3620435, at *8 (Del. Super. Aug. 16, 2021) (citation omitted). 
142 Id. (citations omitted). 
143 Sapienza v. Delaware State Univ. Police Dep’t, 2020 WL 4299137, at *2 (Del. Super. July 24, 2020) (citation 

omitted). 
144 Desert Equities, Inc., 624 A.2d at 1205; Warner Commc’ns, Inc., 583 A.2d at 965. 



19 

 

for the Motion.145  Newsmax cites to Camejo v. Angelini Pharma Inc.146 to support its 

argument.147 

Camejo states in the 12(b)(6) context, which is equally applicable in the 12(c) context, 

that “the Court may consider certain extrinsic documents when they are: (1) integral to the 

plaintiff’s claim and incorporated into the complaint[,] (2) not being relied upon to prove the 

truth of its contents, and (3) an adjudicative fact to judicial notice.”148  Essentially, Newsmax 

looks to the second prong.149 

Newsmax’s exhibits will not be considered.  Camejo cites In re Gardner Denver, Inc., 

which cites Vanderbilt Income & Growth Assocs., L.L.C. v. Arvida/JBM Managers, Inc.150 

Vanderbilt Income states documents outside the pleadings can be incorporated “when the 

document is not being relied upon to prove the truth of its contents.”151  Vanderbilt Income cites 

In re Santa Fe Pac. Corp. S’holder Litig., which discusses the “truth of its contents” prong and 

states courts “have also considered the relevant publication in libel cases.”152  The case that In re 

Santa Fe Pac. Corp. S’holder Litig. cites for the libel example is Fudge v. Penthouse Int’l, 

Ltd.153  In Fudge, the First Circuit affirmed a district court’s consideration of an article that the 

defendant attached to its motion to dismiss.154  The First Circuit affirmed the district court 

 
145 See Motion at 6 n.3. 
146 2021 WL 141338 (Del. Super. Jan. 15, 2021). 
147 See Motion at 6 n.3. 
148 Camejo, 2021 WL 141338, at *2 (cleaned up) (citing In re Gardner Denver, Inc., 2014 WL 715705, at *2 (Del. 

Ch. Feb. 21, 2014)). 
149 See Motion at 6 n.3. 
150 691 A.2d 609, 613 (Del. 1996). 
151 Id. (citing In re Santa Fe Pac. Corp. S’holder Litig., 669 A.2d 59, 70 (Del. 1995)). 
152 In re Santa Fe Pac. Corp. S’holder Litig., 669 A.2d at 70. 
153 840 F.2d 1012, 1015 (1st Cir. 1988). 
154 See id. at 1015. 



20 

 

because, inter alia, “the article was not merely referred to in plaintiffs’ complaint but was 

absolutely central to it.”155  That is not the case here. 

Here, Newsmax asserts the articles and other documents are intended to show the public 

discussion and context of Newsmax reporting.156  That is distinct from what the above caselaw 

holds.  Additionally, Newsmax cited no legal authority other than Camejo for its proposition.  

The Court does not agree that Camejo and the cases on which it relies stand for the proposition 

that the Court should consider the Motion’s exhibits.  As such, the Court will exclude the 

Motion’s exhibits as matters outside the pleadings.157 

The next issue is whether the Court must determine the choice of law governing this 

action now, or whether it is premature to do so at this stage. 

Newsmax argues that “[t]o the extent the Court applies substantive law beyond federal 

constitutional principles, Florida law should govern.”158  To support its argument, Newsmax 

notes Delaware courts apply the Restatement (Second) of Conflict of Laws (the 

“Restatement”).159  Newsmax argues the Restatement “points to the law of the plaintiff’s 

domicile” in internet-published defamation actions.160  Newsmax is referring to Smartmatic USA 

Corp.’s principal place of business in Boca Raton, Florida.161  On the other side, Smartmatic 

agrees Delaware courts use the Restatement’s “most significant relationship” test but disagrees 

that Florida law applies.162  Smartmatic notes that only one of the three Plaintiffs have its 

 
155 See id. 
156 Motion at 6 n.3. 
157 See Del. Super. Ct. Civ. R. 12(c) (“If, on a motion for judgment on the pleadings, matters outside the pleadings 

are presented and not excluded by the Court, the motion shall be treated as one for summary judgment.”).  Here, the 

Court is excluding the exhibits as matters outside the pleadings, and the Court is not treating the Motion as one for 

summary judgment. 
158 See Motion at 12 n.5. 
159 See id. 
160 See id. 
161 Compl. ¶ 11. 
162 Answering Br. at 17-18. 



21 

 

principal place of business in Florida, and under the Restatement, the Court should consider the 

state where Newsmax committed the alleged acts of defamation.163  Smartmatic argues, at a 

minimum, discovery is necessary to address which state’s law applies because it is unclear 

whether Newsmax published the statements in Florida or its New York studio.164 

When this Court conducts a choice of law analysis, it follows the “most significant 

relationship” test set out in the Restatement.165  “When determining which state’s law applies to a 

tort involving multistate defamation, Restatement [Section] 150 applies.”166  Section 150 states 

in pertinent part: 

(1) The rights and liabilities that arise from a defamatory matter . . . on broadcast 

over . . . television . . . are determined by the local law of the state which, with 

respect to the particular issue, has the most significant relationship to the occurrence 

and the parties under the principles stated in [Restatement Section] 6. 

(3) When a corporation . . . claims to have been defamed by an aggregate 

communication, the state of most significant relationship will usually be the state 

where the corporation . . . had its principal place of business at the time, if the matter 

complained of was published in that state.167 

 

“Aggregate communications” are “communications published simultaneously in two or 

more states.”168  Comment f to Restatement Section 150 states: 

Determination of which is the state of the applicable law is more difficult when the 

defamer's act or acts of communication are done in a state other than that of 

plaintiff's principal place of business and when the matter complained of is 

published in the state of the plaintiff's principal place of business and in one or more 

other states to which the plaintiff has a substantial relationship.  In this last situation, 

the local law of the state of the plaintiff's principal place of business will be applied 

unless, with respect to the particular issue, some other state has a more significant 

relationship to the occurrence and the parties.169 

 

 
163 Id. at 18. 
164 Id. at 18-19. 
165 Schmidt v. Wash. Newspaper Publ’g Co., LLC, 2019 WL 4785560, at *2 (Del. Super. Sept. 30, 2019) (citing 

Smith v. Delaware State Univ., 47 A.3d 472, 480 (Del. 2012)). 
166 Id. (citation omitted). 
167 RESTATEMENT (SECOND) OF CONFLICT OF LAWS § 150 (1971). 
168 Schmidt, 2019 WL 4785560, at *2 (citing Aoki v. Benihana, Inc., 839 F. Supp. 2d 759, 765 (D. Del. 2012)). 
169 RESTATEMENT (SECOND) OF CONFLICT OF LAWS § 150, cmt. f. 



22 

 

Comment f goes on: 

Other contacts that the forum will consider in determining which is the state of most 

significant relationship with respect to the particular issue include (a) the state or 

states where the defendant did his act or acts of communication, such as assembling, 

printing and distributing a magazine or book and (b) the state or states of the 

defendant's domicile, incorporation or organization and principal place of 

business.170 

 

Smartmatic alleges Newsmax published defamatory statements on Greg Kelly Reports, 

which is broadcast from New York.171  But Smartmatic argues discovery has not shown whether 

other allegedly defamatory statements were published in Florida or New York.172  Smartmatic is 

correct.  Given the circumstances—not knowing where the Newsmax broadcasts occurred and 

the fact that Florida is the principal place of business for only one of three Plaintiffs—the Court 

finds that is not appropriate, at this time, to determine which state’s law applies. 

Moreover, Newsmax concedes in its Reply that the Court “need not engage in a choice of 

law analysis at this stage since Newsmax is grounding its arguments on neutral reportage on First 

Amendment law.”173  Both parties also contend the outcomes here are the same regardless of 

whether New York or Florida law applies, apart from Newsmax’s neutral reportage privilege.174 

The parties have not adequately briefed the choice of law question.  Therefore, the Court 

should not decide choice of law until discovery reveals a more detailed record.  Even if the Court 

applies the law most favorable to Newsmax, which is Florida law, the Court holds that the 

Motion still fails. 

  

 
170 Id. 
171 Answering Br. at 19. 
172 Id. 
173 Reply Br. at 26 n.10. 
174 See Answering Br. at 19 (“On most defamation issues raised by Newsmax’s motion, Florida law and New York 

law do not appear to conflict.  But they do conflict when it comes to the so-called ‘neutral reporting’ privilege.”); 

Reply Br. at 26 n.10 (noting that even if New York law applies, the “neutral reportage defense still applies since it is 

grounded in First Amendment jurisprudence”). 



23 

 

B. SMARTMATIC IS A LIMITED PURPOSE PUBLIC FIGURE 

Newsmax argues there is “no doubt” Smartmatic is a public figure.175  To support this 

claim, Newsmax points to the following: Los Angeles County is the most populous voting 

county in the United States; Smartmatic was selected to be part of the VSAP initiative; 

Smartmatic has been involved in elections all around the world; Smartmatic technology has 

processed more than five billion votes worldwide; and public discussion of election accuracy and 

integrity is fundamental to a functioning democracy.176  Newsmax argues that, together, 

Smartmatic invites attention and comment.177  On the other side, Smartmatic contends it is not a 

public official nor a public figure.  Smartmatic argues it has not achieved the “pervasive fame or 

notoriety” necessary to be considered an all-purpose public figure.  Moreover, Smartmatic argues 

it is not a limited-purpose public figure because it did not (1) invite public attention, (2) 

voluntarily inject itself into public controversy related to this litigation, (3) assume a position of 

prominence in the controversy, or (4) maintain regular or continuing access to the media.178 

Under Delaware law and United States Supreme Court precedent, a limited purpose 

public figure is one who “voluntarily injects [itself] or is drawn into a particular public 

controversy and thereby becomes a public figure for a limited range of issues.”179  Whether a 

plaintiff is a public figure is a question of law.180  Under Florida law, courts employ a two-step 

analysis to determine whether a plaintiff is a limited purpose public figure.181  Step one is 

 
175 Motion at 23. 
176 See id. at 23-25. 
177 See id. at 25. 
178 Answering Br. at 23 (citing Mitre Sports Int’l Ltd. v. Home Box Off., Inc., 22 F. Supp. 3d 240, 250-51 (S.D.N.Y. 

2014)). 
179 Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 351 (1974); Page v. Oath Inc., 270 A.3d 833, 843 (Del. 2022) (citing 

Gertz, 418 U.S. at 351). 
180 Agar v. Judy, 151 A.3d 456, 477 (Del. Ch. 2017) (citing RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 580A, cmt. c. 

(1977)). 
181 See Mile Marker, Inc. v. Petersen Publ’g, L.L.C., 811 So. 2d 841, 845 (Fla. Dist. Ct. App. 2002). 



24 

 

whether there is a “public controversy,” meaning whether a “reasonable person would have 

expected persons beyond the immediate participants in the dispute to feel the impact of its 

resolution.”182  Step two is “whether the plaintiff played a sufficiently central role in the instant 

controversy to be considered a limited purpose public figure for the purposes of that 

controversy.”183  Under New York law, to determine whether a plaintiff is a limited purpose 

public figure, the defendant must show that the plaintiff:  

(1) successfully invited public attention to [its] views in an effort to influence others 

prior to the incident that is the subject of the litigation; (2) voluntarily injected 

[itself] into a public controversy related to the subject of the litigation; (3) assumed 

a position of prominence in the public controversy; and (4) maintained regular and 

continuing access to the media.184 

 

If a plaintiff is found to be a limited purpose public figure, the New York Times v. 

Sullivan standard of actual malice will apply.185 

Here, the “public controversy” is defined as the accuracy and integrity of the Election as 

it relates to voting technology and software.  Under Delaware law, Smartmatic is a limited 

purpose public figure.  Page v. Oath Inc. states a public figure is one who “voluntarily injects 

himself or is drawn into a particular public controversy.”186  There is no doubt that Smartmatic 

was at least “drawn into” the public controversy surrounding the accuracy and integrity of the 

Election.  The Complaint is filled with statements made by Newsmax and its guests about 

Smartmatic.  Moreover, Newsmax frequently discussed Smartmatic on its broadcasts for “over a 

month.”187 

 
182 Id. (citing Gertz, 418 U.S. at 323). 
183 Id. at 846 (citing Gertz, 418 U.S. at 345). 
184 Gottwald v. Sebert, 148 N.Y.S.3d 37, 44 (N.Y. App. Div. 2021) (citing Lerman v. Flynt Disrtib. Co., Inc., 745 

F.2d 123, 136-37 (2d Cir. 1984)). 
185 See Gertz, 418 U.S. at 352. 
186 See Page, 270 A.3d at 843 (citing Gertz, 418 U.S. at 351). 
187 See Compl. ¶¶ 115-72. 



25 

 

Under Florida law, Smartmatic is a limited purpose public figure.  Step one—the “public 

controversy” step— is satisfied.  In Mile Marker, Inc. v. Petersen Publ’g, L.L.C., the Florida 

District Court of Appeal found the plaintiff to be a limited purpose public figure.188  The plaintiff 

manufactured hydraulic winches, which are employed by “off-road enthusiasts for hauling 

stranded motor vehicles.”189  The defendant published an article about the plaintiff in its 

magazine.190  The Florida court found the plaintiff to be a limited purpose public figure because 

there was a “pre-existing public controversy in a segment of the population” regarding hydraulic 

winches versus electric winches, and off-road magazine readers would be “impacted by the 

resolution of the instant dispute.”191  Similarly here, there was a “pre-existing public controversy 

in a segment of the population” regarding the accuracy and integrity of the Election, including its 

voting software.  Moreover, this segment of the population could be “impacted by the resolution” 

of this litigation.  Step two is met because Smartmatic “played a sufficiently central role” in this 

instant controversy as part of the VSAP initiative in Los Angeles County, the largest voting 

jurisdiction in the United States.192 

Under New York law, it is less clear whether Smartmatic is a limited purpose public 

figure under the four-prong test.  Importantly, under New York law, “[a]n individual can become 

a limited purpose public figure only through his own actions” and “may generally not be made a 

public figure through the unilateral acts of another.”193   

Under the first prong of the test, Smartmatic does not appear to have “invited public 

attention . . . to influence others prior to” the controversy surrounding the Election’s voting 

 
188 Mile Marker, Inc., 811 So. 2d at 845. 
189 Id. at 843. 
190 See id. 
191 See id. at 845. 
192 See Compl. ¶¶ 46-49, 58. 
193 Gottwald, 148 N.Y.S.3d at 44 (citations omitted). 



26 

 

technology and software.194  Smartmatic alleges in the Complaint that there was no controversy 

in Los Angeles County.195  Moreover, Smartmatic states that it made no public comments 

regarding the Election before the “disinformation campaign” began.196  Under the second prong, 

it does not appear Smartmatic “voluntarily injected” itself into the Election-related controversies 

because it made no public comments before its was attacked, and it played a role only in Los 

Angeles County where there was no vote-counting controversy.197  To the Court, it seems more 

likely that Smartmatic was involuntarily dragged into the controversy.   

Under the third prong, Smartmatic likely assumed a position of prominence in the 

controversy.  Smartmatic played a prominent role in the Election because it was part of the 

VSAP initiative and provided services to Los Angeles County, the largest voting jurisdiction in 

the United States, even if that County was not contested.198  Prong four—maintaining access to 

the media—is unclear.  Newsmax makes only conclusory allegations for this prong, citing to 

paragraphs in the Complaint that state the VSAP initiative provided Smartmatic with a unique 

role in the largest voting jurisdiction in the United States.199  Newsmax has not carried its burden 

under this four-prong test. 

This disparity in outcome based on different states’ laws creates a serious issue.  All the 

caselaw from Delaware, Florida, and New York are derived from Gertz v. Robert Welch, Inc., 

which is the Supreme Court case that first identified the limited purpose public figure.  Gertz 

defines the limited purpose public figure as one who “voluntarily injects himself or is drawn into 

a public controversy.”200  Here, Smartmatic was at least drawn into the public controversy 

 
194 See id. 
195 Compl. ¶ 59. 
196 Id. ¶ 62. 
197 Id. ¶¶ 59-62. 
198 Id. ¶¶ 46-49, 58. 
199 See Reply Br. at 10; Compl. ¶¶ 46, 52-53, 58. 
200 See Gertz, 418 U.S. at 351 (emphasis added). 



27 

 

regarding the accuracy and integrity of the Election.  The test seems overly broad.  Given the 

prevalence of electronic reporting (television, radio, internet, podcasts, social media), a person or 

entity could be “drawn into” pretty much anything.  However, Gertz is controlling as Supreme 

Court precedent.  Under the broad Gertz test, the Court finds that Smartmatic is a limited purpose 

public figure. 

C. ELEMENTS OF DEFAMATION 

Newsmax contends “most” of the challenged statements from the Complaint do not 

sufficiently refer to Smartmatic, and Smartmatic failed to allege several of the statement were 

false.201  Smartmatic contests both arguments.202 

To state a claim for defamation under New York law, a plaintiff must establish: “[1] a 

false statement that tends to expose a person to public contempt, hatred, ridicule, aversion, or 

disgrace, [2] published without privilege or authorization to a third party, [3] amounting to fault . 

. . , and [4] either special harm or constituting defamation per se.”203  A statement constitutes 

defamation per se if it “(1) charges the plaintiff with a serious crime; (2) tends to injure the 

plaintiff in her or his trade, business or profession; (3) imputes to the plaintiff a loathsome 

disease; or (4) imputes unchastity to a woman.”204   

To state a claim for defamation under Florida law, a plaintiff must establish: “(1) 

publication; (2) falsity; (3) actor must act with knowledge or reckless disregard as to the falsity 

on the matter concerning a public [figure] . . . ; (4) actual damages; and (5) statement must be 

 
201 See Motion at 13-20. 
202 See Answering Br. at 55-68. 
203 Kasavana v. Vela, 100 N.Y.S.3d 82, 85-86 (N.Y. App. Div. 2019) (citation omitted). 
204 Id. at 86 (citation omitted). 



28 

 

defamatory.”205  “[W]hen the claim is defamation per se, liability itself creates a conclusive legal 

presumption of loss or damage and is alone sufficient for a jury to consider punitive damages.”206 

The Court finds that Newsmax fails to carry its burden to show the statements were not 

concerning Smartmatic, and Smartmatic did not allege certain statements were false.  Newsmax 

seemingly wants the Court to make a hyper-literal reading of every statement.207  Newsmax 

argues that because the name “Smartmatic” is not in several of the alleged defamatory 

statements, these statements cannot refer to Smartmatic.208  The Court cannot engage in this type 

of reading of the Complaint.  In Newsmax’s own words, “[i]nstead of viewing the statements as 

isolated phrases, they should be viewed in the full context of the broadcasts.”209   

A reading of the statements published or republished by Newsmax shows the statements 

in the Complaint refer to Smartmatic.  First, the publications and republications often conflated 

Smartmatic and Dominion as if they were one company and working together.210  Further, 

Newsmax argues Smartmatic failed to allege defamatory statements regarding Smartmatic 

International Holding B.V. and SGO Corporation Limited;211 however, the Complaint cites at 

least one statement published by Newsmax that refers to “SGO Smartmatic.”212  Under Florida 

law, defamation can be premised on statements that are not direct statements naming the 

plaintiff.  “[A] tortfeasor could juxtapose a series of facts in such a way that a specific person is 

 
205 Jews For Jesus, Inc. v. Rapp, 997 So. 2d 1098, 1106 (Fla. 2008) (citing RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 558 

(1977)). 
206 Lawnwood Med. Ctr., Inc. v. Sadow, 43 So. 3d 710, 729 (Fla. Dist. Ct. App. 2010) (citation omitted). 
207 See Motion at 14 (arguing that most of the statements refer to the security and reliability of electronic voting 

generally, and that there is not even a passing mention to Smartmatic in these statements).  
208 See id. 
209 See id. at 55. 
210 See, e.g., Compl. ¶¶ 89, 159, 220(f), 220(k). 
211 See Motion at 14 n.6. 
212 See Compl. ¶ 98. 



29 

 

identifiable even though that person’s name has not been used.”213  Newsmax fails to meet its 

burden to show the statements in the Complaint fail to refer to Plaintiffs. 

Newsmax next claims Smartmatic failed to allege a number of the statements were false.  

However, throughout the Complaint, Smartmatic repeatedly alleges the statements were false.  

Context is important, and it is not appropriate at this stage to cherry-pick statements that may or 

may not be false, which is what Newsmax requests.  

Therefore, the Court finds that Newsmax is not entitled to judgment as a matter of law as 

it relates to the issues Newsmax contests with respect to Smartmatic’s alleged pleading 

deficiencies. 

D. ACTUAL MALICE 

Actual malice applies because Smartmatic is a limited purpose public figure.  Newsmax 

contends the Complaint fails to allege facts to establish Newsmax acted with the requisite level 

of fault, i.e., actual malice.214  Smartmatic disagrees and notes the Complaint alleged facts that 

show Newsmax published defamatory statements with actual malice.215 

“Actual malice” means a defendant made a defamatory statement “with knowledge that it 

was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”216  To satisfy the “reckless 

disregard” standard, a plaintiff must show the defendant “in fact entertained serious doubts as to 

the truth of [its] publication” or had “a ‘high degree of awareness of . . . probable falsity.’”217  

Failure to investigate a statement’s truth or falsity, alone, is insufficient to establish actual 

 
213 See Zimmerman v. Buttigieg, 521 F. Supp. 3d 1197, 1213 (M.D. Fla. 2021). 
214 See Motion at 20. 
215 See Answering Br. at 25. 
216 N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964); Phila. Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 773 

(1986). 
217 St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968) (citing Garrison v. State of Louisiana, 379 U.S. 64, 74 (1964)). 



30 

 

malice.218  However, the “purposeful avoidance of the truth” is different.219  If there is “some 

direct evidence” that the statement “was probably false,” the factfinder “may infer that the 

defendant ‘intended to avoid the truth.’”220  The plaintiff must establish actual malice by “clear 

and convincing” evidence.221 

The Court finds that Smartmatic pled facts from which there is a reasonable inference 

that Newsmax acted with actual malice.  Newsmax argues there “is nothing inherently 

improbable about an allegation that a voting machine company has ties to a foreign nation or 

leader, or of an error in the software that can (or did) switch votes.”222  Newsmax also argues it is 

not inherently improbable that Smartmatic had ties to Hugo Chávez, or that Smartmatic would 

have a relationship with Dominion.223  The Court disagrees and finds “there is at least a 

reasonable inference of actual malice based on the alleged facts” when viewed in Smartmatic’s 

favor.224 

Smartmatic pled facts to show Newsmax’s “allegations [were] so inherently improbable 

that only a reckless [person] would have put them in circulation,”225 and that Newsmax had 

“obvious reasons to doubt the veracity of the” speakers and their reports.226  Smartmatic provides 

statements in the Complaint that were published or republished by Newsmax as examples of 

evidence of actual malice.  For example, Smartmatic asserts: (i) Newsmax knowingly 

disregarded publicly available information,227 (ii) Newsmax published and republished false and 

 
218 See id. at 732-33. 
219 Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 692 (1989). 
220 See US Dominion, Inc. v. Newsmax Media, Inc., 2022 WL 2208580, at *32 (Del. Super. June 16, 2022) (cleaned 

up) (quoting Sweeney v. Prisoners’ Legal Servs. of N.Y., Inc., 647 N.E.2d 101, 104 (N.Y. 1995)). 
221 Hepps, 475 U.S. at 773. 
222 See Motion at 29. 
223 See id. at 30. 
224 See US Dominion, Inc., 2022 WL 2208580, at *33. 
225 See St. Amant, 390 U.S. at 732. 
226 See id. 
227 See Compl. ¶¶ 251-348. 



31 

 

improbable claims that either had no support or were from unreliable sources,228 and (iii) 

Newsmax promoted a false storyline to increase viewership and increase profits.229  “At the 

pleading stage,” Smartmatic must “allege facts from which th[e] Court can draw a reasonable 

inference of actual malice when viewed” in Smartmatic’s favor.230  Altogether, the Complaint 

pleads facts from which the Court can reasonably infer Newsmax acted with actual malice. 

As in US Dominion, Inc. v. Newsmax Media, Inc., where Newsmax argued that 

Dominion’s allegations were mere conclusory statements,231 Newsmax again makes the same 

argument here.232  The Court holds that this argument fails here as it did in US Dominion, Inc.  

Namely, Newsmax either knew its statements regarding Smartmatic’s role in the Election fraud 

narrative were false, or at least it had a high degree of awareness that they were probably false.  

This is highlighted by the allegations in the Complaint that Newsmax possessed or was aware 

countervailing evidence from the Department of Justice and election experts when Newsmax 

published or republished Election fraud comments, which permits the reasonable inference that 

Newsmax knew its allegations of fraud were probably false.  Whether Smartmatic will be able to 

prove actual malice by clear and convincing evidence is immaterial at this stage in the 

proceedings.  For now, it is reasonably conceivable Newsmax acted with actual malice. 

E. NEUTRAL REPORTAGE DEFENSE 

Newsmax maintains that the neutral reportage privilege applies to its potentially 

defamatory conduct.  Specifically, Newsmax argues the neutral reportage privilege is “mandated 

by the Constitution.”233  Newsmax continues, “Newsmax both reported on, and provided a forum 

 
228 See id. ¶¶ 349-96, 231-50. 
229 See id. ¶¶ 412-16. 
230 See US Dominion, Inc., 2022 WL 2208580, at *33. 
231 See id. 
232 See Motion at 26. 
233 Reply Br. at 26. 



32 

 

for discussion of, a news story of extraordinary public interest, presenting unprecedented 

allegations without adopting them as true, so that the public could draw its own conclusions.”234  

Smartmatic disagrees with Newsmax’s contentions.  First, Smartmatic points out the neutral 

reportage privilege is not mandated by the Constitution because the United States Supreme Court 

“has never recognized it.”235  Moreover, Smartmatic argues, even if the neutral reportage 

privilege is available in this case, it would not apply because Newsmax did not report on the 

Election fraud claims neutrally.236 

The Court cannot grant Newsmax’s Motion on the current record before it at this stage of 

the proceedings.  This is true even if the neutral reportage privilege applies as a defense, which is 

not entirely clear as it depends on which state’s law applies to this case.  The parties focus on the 

neutral reportage privilege test set out by the Second Circuit in Edwards v. Nat’l Audubon Soc’y, 

Inc.237  Edwards states that “when a responsible, prominent organization . . . makes serious 

charges against a public figure, the First Amendment protects the accurate and disinterested 

reporting of those charges, regardless of the reporter’s private views regarding their validity.”238  

The reason for such press protection, in essence, is to ensure a “robust and unintimidated press,” 

where a publisher believes “reasonably and in good faith” that its reporting “accurately conveys 

the charges made.”239  However, the First Amendment is not unlimited.240  For instance, when a 

“publisher who in fact espouses or concurs in the charges made by others, or who deliberately 

 
234 Id. 
235 Answering Br. at 43 (citing Khawar v. Globe Int’l, Inc., 965 P.2d 696, 705 (Cal. 1998) (“The United States 

Supreme Court has not stated whether it agrees with [the neutral reportage privilege set forth in Edwards v. Nat’l 

Audubon Soc’y, Inc.], and it has never held that the First Amendment mandates a neutral reportage privilege.”)). 
236 See id. 
237 556 F.2d 113 (2d Cir. 1977). 
238 Id. at 120 (citation omitted). 
239 See id. 
240 See, e.g., Times Film Corp. v. City of Chicago, 365 U.S. 43, 47 (1961) (recognizing that the press’s right to be 

free from even prior restraints is “not absolutely unlimited”). 



33 

 

distorts these statements to launch a personal attack of [its] own on a public figure,” then neutral 

reportage does not apply.241 

Here, Smartmatic’s well-pled allegations support the reasonable inference that 

Newsmax’s reporting was neither accurate nor disinterested/unbiased.  First, it is reasonably 

conceivable Newsmax’s reporting was not accurate.  Namely, on November 17, 2020, Dominion 

sent an email to Newsmax’s booking producer, Alicia Hessee, which was titled, “SETTING THE 

RECORD STRAIGHT.”242  This email provided information from Election experts that cut 

against the narrative that the Election was stolen.243  Although sent by Dominion, it applies 

equally to Smartmatic because the email discussed, inter alia, the lack of evidence of Election 

fraud.  Moreover, on December 11, 2020, Smartmatic sent Newsmax a retraction demand letter, 

explaining why the statements regarding election fixing, rigging, and stealing were false.244  

Despite being provided with this information, Newsmax did not mention it on any broadcast 

during the relevant period following the Election, and Newsmax continued to cast Smartmatic as 

a player in Election fraud. 

Likewise, it is reasonably conceivable Newsmax’s reporting was not neutral or 

dispassionate.  The Complaint makes allegations that Newsmax’s reporting was not 

dispassionate because Newsmax premised its coverage on the conclusion that the Election was 

stolen,245 and supported and endorsed statements by guests regarding Smartmatic and the 

Election.246  “By skewing the questioning and approving responses in a way that fit or promoted 

a narrative in which [Smartmatic] committed election fraud,” it is reasonably conceivable that 

 
241 Edwards, 556 F.2d at 120 (citation omitted). 
242 Compl. ¶ 312, Ex. 160 (capitalization in original). 
243 See id. ¶ 312. 
244 Id. ¶ 314, Ex. 54. 
245 See id. ¶ 151 (describing a tweet stating “How The Steal Was Done: Dominion, Smartmatic”). 
246 See Answering Br. at 53 (citing Compl. ¶¶ 92-93, 96-98, 101-03, 119, 121, 128-31, 141-43, 154, 156-59, 165). 



34 

 

Newsmax was not dispassionate and did not report the issues surrounding Smartmatic truthfully 

or dispassionately.247 

As noted, the neutral reportage privilege applies only when the reporting is accurate and 

disinterested.  The Complaint pleads allegations that Newsmax’s reporting was neither accurate 

nor disinterested.  Newsmax contends Smartmatic “deceptively omitted” portions of 

broadcasts,248 and Newsmax identified its guests and those guests’ roles.249  These arguments 

may offer facts probative of accurate and disinterested reporting at a later stage of this 

proceeding.  For now, at this stage, the facts must be construed in the light most favorable to 

Smartmatic.   

Therefore, the neutral reportage privilege does not support judgment as a matter of law in 

favor of Newsmax. 

VI. CONCLUSION 

Accordingly, for the foregoing reasons, Newsmax’s Motion is DENIED. 

IT IS SO ORDERED. 

February 3, 2023 

Wilmington, Delaware 

       /s/ Eric M. Davis 

           Eric M. Davis, Judge 

    

cc: File&ServeXpress 

 
247 See US Dominion, Inc., 2022 WL 2208580, at *31. 
248 See Motion at 56-59. 
249 See id. at 59-61. 


