
IN THE COURT OF CHANCERY OF THE STATE OF DELAWARE 

 

STEPHEN G. PERLMAN, REARDEN 

LLC, a California limited liability 

company, and ARTEMIS NETWORKS 

LLC, a Delaware limited liability company, 

 

  Plaintiffs, 

 

 v. 

 

VOX MEDIA, INC., a Delaware 

corporation, 

 

  Defendant. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Civil Action No. 10046-VCP 

 

 

MEMORANDUM OPINION 

 

Date Submitted: June 10, 2015 

Date Decided: September 30, 2015 

 

 

Matthew E. Fischer, Esq., Jacob R. Kirkham, Esq., Jacqueline A. Rogers, Esq., POTTER 

ANDERSON & CORROON LLP, Wilmington, Delaware; Neville L. Johnson, Esq., 

Douglas L. Johnson, Esq., James T. Ryan, Esq., JOHNSON & JOHNSON, LLP, Beverly 

Hills, California; Attorneys for Plaintiffs, Stephen G. Perlman, Rearden LLC, and 

Artemis Networks LLC. 

 

Peter L. Frattarelli, Esq., ARCHER & GREINER, P.C., Wilmington, Delaware; 

Attorneys for Defendant, Vox Media, Inc. 

 

PARSONS, Vice Chancellor. 



1 

 

 

This is an action by a Delaware limited liability company (“LLC”), a California 

LLC, and an entrepreneur seeking equitable relief and money damages against a 

Delaware corporation for defamation.  The corporation owns and operates a website that, 

in 2012, published an allegedly defamatory article about a non-party Delaware 

corporation that is affiliated closely with the Delaware LLC and the entrepreneur.  After 

the website rewrote substantially the article that same day and admitted publicly that it 

was not vetted properly, the website published another article several days later that the 

plaintiffs allege is false and defamatory.  Then, in 2014, the website published an article 

about the Delaware LLC that, in its first sentence, referenced and hyperlinked the 2012 

articles, allegedly repeated and enhanced the original statements, and imputed those 

allegedly false and defamatory statements to the Delaware LLC.  The corporation moved 

to dismiss the complaint for failure to state a claim.  As to two of the plaintiffs, the 

corporation argues that their claims arising from the 2012 articles are time-barred under 

California law and the 2014 article is substantially true.  The defendant asserts that none 

of the challenged statements are defamatory as to the third plaintiff as a matter of law. 

For the reasons that follow, I deny the defendant‟s motion.  Taking all well-pled 

allegations of fact as true and drawing all reasonable inferences in favor of the plaintiffs, 

the complaint pleads facts sufficient to support claims for defamation against the 

defendant by all three plaintiffs.  As to the defendant‟s assertion that two of the plaintiffs‟ 

claims as to the 2012 articles are time-barred, I conclude the defendant has failed to carry 

its burden of establishing that affirmative defense.  Similarly, as to claims arising from 



2 

 

the 2014 articles, I conclude the defendant has failed to show that the plaintiffs cannot 

prove the statements were false and defamatory under any reasonably conceivable set of 

circumstances.  Finally, I find it is reasonably conceivable that plaintiffs could prove the 

2014 article republished the allegedly false and defamatory statements in the 2012 

articles. 

I. BACKGROUND
1
 

A. The Parties 

Plaintiff Stephen G. Perlman is the President and Chief Executive Officer of 

Plaintiffs Rearden LLC (“Rearden”) and Artemis Networks LLC (“Artemis”).  Perlman 

wholly owns Rearden, which wholly owns Artemis.  Perlman is an entrepreneur and 

inventor who is responsible for several innovations in Internet, entertainment, 

multimedia, consumer electronics, and communications technologies and services.   

Rearden, a technology development and incubation company, is a California LLC 

operating in several states and countries.  In addition to founding and incubating Artemis, 

Rearden also founded and incubated OnLive, Inc. 

Artemis is a Delaware LLC.  Artemis developed pCell technology (formerly 

named “DIDO” technology), which allows wireless users to utilize full-speed wireless 

data rates regardless of how many users are sharing the same wireless data spectrum.  

                                              

 
1
  The facts are drawn from the well-pled allegations of Plaintiff‟s Verified Second 

Amended Complaint (the “Complaint” or “Compl.”), which are assumed true for 

purposes of the defendant‟s motion to dismiss, as well as documents integral to the 

Complaint or incorporated by reference therein. 



3 

 

Rather than offer services or products to consumers directly, Artemis offers pCell as a 

service to commercial customers, such as mobile wireless operators. 

Defendant, Vox Media, Inc. (“Vox”), a Delaware corporation, owns and operates 

The Verge website (www.theverge.com), Polygon (www.polygon.com), Vox 

(www.vox.com), and SB Nation (www.sbnation.com).  Vox holds itself out as one of the 

country‟s largest and fastest growing online publishers that owns and operates sites in 

distinct vertical categories, such as general news, sports, technology and culture, gaming, 

dining and nightlife, shopping and fashion, and design and real estate.  Vox generates 

revenue through advertising on its websites and tends to charge advertisers more for 

generating a higher number of page views.  Thus, Vox‟s goal is to generate as much 

interest and as many page views as possible. 

B. Facts 

1. Events at OnLive  

Perlman, through Rearden, founded OnLive in 2003 as a California S-corporation.  

He served as its President, CEO, and Chairman.  In 2007, OnLive merged out of the 

California S-corporation and into a Delaware C-corporation, retained its name, and began 

operating as a standalone entity engaged in the development of an online video game 

streaming service, a remote Windows desktop service, and a television video game 

console.  OnLive marketed these services directly to consumers.  In 2009, OnLive 

announced its “OnLive® Game Service” and “OnLive MicroConsole TV adapter” and 

began testing its remote Windows desktop service.  OnLive launched the OnLive Game 

Service in the United States in June 2010 and in the United Kingdom in September 2011.  



4 

 

OnLive introduced “OnLive® Desktop,” the Windows desktop service, in early 2012.  

The OnLive Game Service and OnLive Desktop were regarded as major technology 

breakthroughs.  They received wide press coverage and earned accolades and awards.   

When OnLive was unable to raise enough capital to cover its operations overhead, 

it completed an Assignment for the Benefit of Creditors (the “ABC”) on August 17, 

2012.  An assignee acquired all of OnLive‟s assets and assigned them to a successor 

entity, OL2, Inc. (“OL2”).  OL2 hired approximately half of the former employees and 

continued doing business using the OnLive name.  The Complaint is silent on what, if 

any, consideration was paid by OL2 for any of the assets it acquired. 

Although Perlman did not join OL2 following the ABC, he remained Chairman of 

the corporate shell OnLive allegedly to ensure the OnLive Game Service and OnLive 

Desktop, which were then owned by OL2, both continued to operate securely and without 

interruption through the transition to OL2.  The Complaint alleges that, beginning with 

OnLive‟s launch, all of its services have remained secure and in continuous operation, 

including through the ABC, OL2 taking over operations, and to this day.  Finally, OnLive 

itself was never dissolved and remains “active” and in good standing to this day, 

presumably as a corporate shell. 

2. The 2012 Articles 

a. August 19 Articles 

On August 19, 2012, Vox, through The Verge, published an article titled, 

“OnLive‟s bankruptcy protection filing leaves former employees in the dark” (the 

“August 19 Article”).  The Complaint alleges that the August 19 Article contained the 



5 

 

following four falsehoods, which The Verge obtained from an unreliable source, Kevin 

Dent.  First, Perlman, while Chairman and CEO of OnLive, engaged in a scheme to profit 

from the ABC at the expense of OnLive and its employees.  In particular, the article cited 

Dent‟s belief that Perlman, through Rearden, owned the patented technology used by 

OnLive, and, by transferring OnLive and keeping the patents, Perlman was able to restart 

OnLive with new investors without having to pay OnLive‟s staff their share of its equity.  

Second, OnLive‟s corporate investors went along with Perlman‟s scheme to profit from 

the ABC because they had their investments refunded.  Third, in response to a truthful 

press release, the August 19 Article stated, “[Perlman] just lied to the press. . . .  What 

journalist is ever going to trust OnLive again?”  Fourth, the August 19 Article accused 

Perlman and his companies of engaging in criminal activity, stating, “[t]he whole 

structure of this seems like a Ponzi scheme where you have your original investor, 

Rearden Labs, and they‟re getting all of their money back and Perlman has now 

transferred some of his IP over.”  Plaintiff alleges that these statements were false and 

that Defendant knew or should have known they were false when it published them. 

That same day, representatives of OL2 spoke with an editor of The Verge about 

the falsehoods.  Upon confirming with the U.S. Patent and Trademark Office‟s website 

that OnLive had owned the patents, rather than Perlman or Rearden, as the article had 

alleged, the editor agreed to remove the article.  With the exception of the first four 

sentences, however, The Verge, through co-author Sean Hollister, rewrote the article in 

its entirety, including a one-sentence disclaimer at the bottom, saying, “Update: This 

story has been heavily modified from its original version, which contained inaccuracies.”  



6 

 

In fact, The Verge‟s then editor-in-chief, Joshua Topolsky, later characterized it as a 

“rewrite” in the following statement: 

Long story short, the piece that was originally published was 

posted last night without oversight from our senior editorial 

team, and contained quotes and facts which [sic] were not 

properly vetted.  There was much to the story that was 

accurate, but it required what was essentially a rewrite once 

our senior staff went over it. . . . 

 

. . .  [S]ome of the typical editing phases we have at the Verge 

weren‟t followed.  Also, because they were on an overnight 

schedule and it was a weekend, much of our staff wasn‟t 

available (both Verge and Polygon).
2
 

 

Even though The Verge rewrote the original August 19 Article that same day, the 

Complaint alleges that the original article harmed Plaintiffs‟ reputations and various 

uncorrected references to the August 19 Article continue to cause such harm to this day.  

In the short period during which the uncorrected August 19 Article was available on The 

Verge‟s website, it attracted a large number of readers and comments and was shared 

widely and cited across the Internet and social media networks throughout the United 

States and internationally.  On August 20, 2012, for example, the website Tencent QQ, a 

Chinese website with approximately 800 million active accounts, translated into Chinese 

and published portions of the original August 19 Article, including allegedly false 

allegations contained therein.  In addition, on August 21, 2012, the website 

Techrights.org, which reports on a variety of issues relating to computing, including 

software patents, cited to the August 19 Article and quoted purportedly false allegations 

                                              

 
2
  Compl. ¶ 41 (emphasis original). 



7 

 

that Perlman and Rearden defrauded OnLive‟s staff and engaged in unethical business 

practices.  Also, on August 19, 2012, Ron Amadeo, the Reviews Editor for Ars Technica, 

a highly regarded and influential technology web publication, cited to and quoted the 

August 19 Article on his Google+ account and added the following commentary: “Wow 

man.  So give employees shares in Company A, funnel the value those employees create 

to a Company B, and then close Company A, fire all the employees, and leave them with 

nothing?  #f***OnLive.”
3
   

b. August 28 Article 

Several days later, The Verge published a new piece on Perlman and OnLive, 

titled, “OnLive lost: how the paradise of streaming games was undone by one man‟s ego” 

(the “August 28 Article”).
4
  Even though Hollister, who rewrote the first article because 

of its inaccuracies and falsehoods, also wrote the August 28 Article, he chose not to fact-

check it, saying in an email to OL2‟s Public Relations Director, Jane Anderson: 

Just wanted to give you a heads up that we‟re going to be 

running with a report that I don‟t think you‟ll like very 

much… 

 

I originally wanted to reach out to you and go through a 

process and maybe get some of Steve‟s perspective (which 

                                              

 
3
  Compl. ¶ 83 (asterisks added).  Amadeo posts regularly about technology-related 

topics on his Google+ account, which was followed by over 25,000 people and 

viewed over 14 million times as of the commencement of this action. 

4
  Sean Hollister, OnLive Lost: How the Paradise of Streaming Games Was Undone 

by One Man’s Ego, THE VERGE (Aug. 28, 2012), 

http://www.theverge.com/2012/8/28/3274739/onlive-report (last visited Sept. 24, 

2015). 



8 

 

I‟d still like, honestly!) but the team decided I‟d done enough 

interviewing already and that the story was getting away from 

me. 

 

I just don‟t want you to read this and have an aneurysm or 

anything!  You‟re far too nice for that!
5
 

 

Anderson replied within ten minutes offering to fact-check off the record, but Hollister 

did not respond. 

The August 28 Article included a photograph of an OnLive stock certificate 

allegedly issued to an anonymous source whose name had been blacked out.  The month 

and day of issue also were blacked out, but the year and number of shares printed on the 

certificate were altered to appear as if the certificate had come from a source within 

OnLive more senior than the anonymous source.  Plaintiffs assert that this document is a 

forgery, detectable only through expert analysis, and that it was a deliberate attempt to 

lend credibility to the article‟s false allegations.   

The Complaint challenges the reliability of the anonymous sources used in the 

August 28 Article, alleging they were former OnLive employees, current OL2 

employees, and others who had read and believed the false and defamatory statements 

contained in the August 19 Article before it was revised.  Further, Plaintiffs allege that 

Defendant knew or should have known that a primary anonymous source for the August 

28 Article was highly—and obviously—unreliable, was not in a position at OnLive to 

have knowledge of the facts alleged in the article, and had a history of mental problems.  

                                              

 
5
  Compl. ¶ 46.   



9 

 

According to the Complaint, these facts demonstrate Vox‟s motive to vindicate itself for 

the embarrassment it incurred as a result of the August 19 rewrite, publish a 

sensationalistic article that its author acknowledged might cause OL2‟s Public Relations 

Director to “have an aneurysm,” and target Perlman and his companies—a topic that had 

proven popular among its readers the previous week. 

The August 28 Article allegedly contains many false statements about Plaintiffs.  

These statements allegedly perpetuate Vox‟s false narrative about Perlman‟s scheme to 

profit from the ABC and relate to the treatment of OnLive employees following the ABC, 

the number of OnLive Game Service‟s registered users, certain business transactions and 

potential offers to acquire OnLive, the operations and corporate governance of OnLive, 

and the ABC.  Plaintiffs assert that the following represent a sample of the false, 

misleading, or inaccurate statements in the August 28 Article: 

 “One manager told us that [Mr. Perlman] outvoted the 

board of directors on occasion.” 

 

 “…Perlman had seemingly found a legal loophole to 

extract that value and deprived them [OnLive‟s 

employees] of it in the process.” 

 

 “Perlman transferred all of OnLive‟s assets to a brand new 

company and took over as CEO, hiring back only a 

skeleton crew to keep the ship afloat.” 

 

 “[Perlman had] allegedly turned down offers from Sony, 

Dell and Adobe in the past. . . .  If OnLive had sold to any 

of the bidders Perlman rejected, they [employees] claim, 

they might have been able to cash out [their stock].” 

 

 “Two Fridays ago, Steve Perlman told the 200 employees 

of cloud gaming company OnLive that it was all his 

fault.” 



10 

 

 “… the company … only ever had 1,600 concurrent users 

of the service worldwide.  Over the past week, OnLive has 

tried to distance itself from the 1,600 number, but every 

former employee we spoke to in a position to know told us 

that it was true.” 

 

 “Former staffers told us Mass Effect 2 and Dragon Age: 

Origins were ready and would have launched on day one 

if it wasn‟t for Steve Perlman. . . .  Perlman told EA he 

wanted exclusivity . . . When EA refused, Perlman 

ordered his staff to remove all EA titles from OnLive.” 

 

 “[Mr. Perlman] threatened to cease doing business with 

[Ubisoft].” 

 

 “Employees convinced the new owner, Lauder Partners, to 

let Steve Perlman go.” 

 

 “When Nvidia offered possible solutions, though, 

employees told us the company decided not to negotiate.” 

 

 “Perlman also allegedly scared Valve off with a broad 

pitch when the company merely wanted to test the 

waters.” 

 

 “It didn‟t look like Perlman was interested in saving the 

firm.”
6
 

 

Finally, the August 28 Article contained embedded links to prior articles about 

Perlman, which he alleges cast him and his companies in a negative light.  Specifically, 

Plaintiffs allege that “[t]his ready and deliberate access to all of defendant‟s articles on 

Mr. Perlman and his companies associate the defamatory statements from the original 

August 19 Article and the August 28 Article with Mr. Perlman‟s other companies—

specifically with Artemis.” 

                                              

 
6
  Compl. ¶¶ 56a-t. 



11 

 

In the first fifteen minutes after The Verge published the August 28 Article, 

various journalists and editors associated with The Verge, Polygon, and Vox promoted 

the article as the “definitive account” based on “exhaustive proof,” despite the fact that 

they had not fact-checked the article with OL2, using social media platforms such as 

Facebook, LinkedIn, Twitter, Tumblr, and Google+ to reach hundreds of thousands, if 

not millions, of readers.  Readers quickly posted 300 comments (288 in the first two 

days) responding to the August 28 Article, and the article spread rapidly through social 

media networks.  Soon the August 28 Article became a top Google search result for 

“OnLive,” behind only OnLive‟s own corporate and service web pages and the OnLive 

Wikipedia page.  In fact, two years later the August 28 Article was still the fourth Google 

result for “OnLive.”  Also, when Internet users use Google to search for “Steve 

Perlman,” Google provides three “In-depth articles,” which it identifies as “high-quality 

content to help [users] learn about or explore a subject;” the August 28 Article appears 

alongside two articles from www.businessweek.com and www.smithsonianmag.com, 

respectively, both highly credible publications.
7
 

                                              

 
7
  For an analysis of the impact of Google‟s “In-depth article” feature on a subject‟s 

reputation, Plaintiffs cite David Goldman and Richard Dukas, How Google’s ‘In-

Depth Articles’ feature could affect PR, PR Daily (Aug. 30, 2013), 

http://www.prdaily.com/Main/Articles/How_Googles_InDepth_Articles_feature_c

ould_affect_15110.aspx (“From our study of consumer-facing Fortune 500 

companies, 65 percent of the newly designated in-depth articles were unfavorable  

. . . . These articles can have a persistent debilitating effect on a company. . . . 

Given that Google‟s algorithm has selected these stories as in-depth articles, these 

unfavorable results are unlikely to be displaced by tomorrows news.  Increased 

activity on the corporate Twitter, Facebook, or Flickr accounts will not displace 

this content either.”). 



12 

 

In addition, several websites cite, link to, or discuss the August 28 Article.  

GamesIndustry.biz links to the article, has a picture of Perlman, and summarizes false 

allegations, including the alleged number of peak subscribers and number of employees 

hired by OL2.  MCV UK links to and summarizes the article, and VG 24/7 also links to 

and summarizes the article.  Anderson‟s efforts to persuade the staffs of these respective 

websites to remove references to the article were unsuccessful. 

On March 10, 2014, the MIT Technology Review published an article about 

Perlman and pCell (the “MIT Article”).  As originally published, the MIT Article linked 

to the August 28 Article when discussing Perlman‟s history at OnLive.  Artemis 

contacted the author immediately to request that the link be removed based on its false 

content.  After Artemis provided a few examples of the false allegations contained in the 

August 28 Article, the MIT Article‟s author allegedly determined that the August 28 

Article was not a credible source and replaced the link with another to a Wall Street 

Journal article.  By then, however, the MIT Technology Review already had translated 

the original MIT Article, including the link to the August 28 Article, into Spanish and 

posted it on its Spain website.  It later was copied to another Spanish language news 

website, BBVA.  Artemis attempted to have these Spanish versions corrected, but it did 

not succeed. 

3. The 2014 Article 

On February 19, 2014, pCell received prominent press at the top of the front page 

of the New York Times business section, in a live interview of Perlman on Bloomberg 

Television, and by Wired Magazine, among others.  That same day, Vox published an 



13 

 

article about pCell and Perlman‟s operations with Artemis titled, “The man behind 

OnLive has a plan to fix your terrible cell phone service” (the “2014 Article”) that 

generated a lot of traffic for its website, The Verge.  Plaintiffs allege that because OnLive 

and OL2 sell remote Windows desktop and video game services to consumers, and 

Artemis sells wireless services to commercial mobile wireless operators, the 2014 Article 

catered to and reached a separate and distinct market and audience than the 2012 Articles 

had.   

The 2014 Article opened with the following sentence, including a hyperlink to the 

August 28 Article, which Plaintiffs allege is defamatory:  “Steve Perlman, the creator of 

the defunct game-streaming service OnLive, claims he has the answer to slow wireless 

service.”
8
  Thus, before the wireless industry read anything in the 2014 Article about 

Artemis or pCell, it read that one of Perlman‟s previous services is now defunct.  But, the 

Complaint alleges that far from being defunct, the OnLive Game Service has been active 

since its launch in 2010 and remained an active game-streaming service at least until 

Plaintiffs filed this action.  Further, OnLive and OL2 continue to be Delaware 

corporations in good standing.  Thus, Plaintiffs argue, this first sentence is a new, 

unfavorable, and defamatory allegation that updates and continues the disparaging 

narrative of the 2012 Articles.   

                                              

 
8
  Compl. ¶ 68 (bold and underlining in original).  The bold, underlined text is a 

hyperlink that, when clicked, forwards readers to the August 28 Article, which 

itself contains a hyperlink to the August 19 Article. 



14 

 

Specifically, the Complaint avers that “defunct” conveys that the OnLive services, 

and OnLive itself, no longer exist.
9
  As to OnLive‟s Game Service and Remote Desktop 

service, Plaintiffs assert that “defunct” tells readers that users‟ personal information 

(including messages, login information, Word and Excel files, etc.) is no longer 

accessible on an uninterrupted basis or secure from hacker attacks.  As to OnLive itself, 

“defunct” purportedly tells readers the company no longer exists, which is confirmed by 

the August 28 Article and the allegedly defamatory statements therein impugning the 

competence, ethics, and governance of OnLive and Perlman. 

Finally, Plaintiffs allege that the 2014 Article defames Artemis because it 

compares Artemis‟s pCell wireless service (which is the subject of the article) with the 

“defunct” OnLive Game Service, suggesting to readers that the pCell wireless service 

will meet a similar end:  “OnLive, which like pCell seemed impossibly ambitious when it 

first debuted, delivered on the initial promise, but the company failed to turn its ambition 

into profit.”
10

   

4. Damage to Plaintiffs 

Plaintiffs allege that Defendant‟s libelous articles caused them irreparable harm, 

including lost business opportunities and investments.  In particular, Vox‟s false and 

misleading statements allegedly caused readers and potential investors to view Plaintiffs‟ 

businesses as non-viable, dishonest, and non-reputable and to question Perlman‟s 

                                              

 
9
  Compl. ¶¶ 70-71. 

10
  Compl. ¶ 72. 



15 

 

competency in managing a well-funded start-up.  These questions related to subjects such 

as whether Perlman will turn down acquisition offers that will result in investor liquidity, 

whether Perlman will override board decisions, and whether Perlman will be able to 

attract top-tier talent to work for him given the false allegations of fiduciary misconduct 

and self-dealing.  Plaintiffs provide the following two examples of the harm they 

allegedly have suffered. 

First, a potential major foreign investor in Artemis stated that it was impressed 

with Artemis‟s technology and business prospects after conducting due diligence visits 

and intended to invest $100 million in Artemis and deploy Artemis‟s technology in 

several countries through mobile operators that the investor controlled.  On a later visit, 

however, the investor stated, in front of Artemis‟s executive staff, that a foreign business 

associate had referred the investor to the August 28 Article and its allegations had raised 

a number of serious concerns about Perlman.  Despite efforts by Perlman and other 

former OnLive employees then working at Artemis to explain that the August 28 

Article‟s allegations were false, the investor declined to invest in or deploy the Artemis 

technology. 

Second, a major U.S. venture capital firm expressed an intention to invest $100 

million in Artemis after having conducted extensive technical and business due diligence.  

The entire partnership, consisting of more than a dozen partners, traveled to Artemis‟s 

office for a business presentation and demonstration of Artemis‟s technology.  At the end 

of the meeting, one partner remarked that, based on what the August 28 Article revealed 

about Perlman, he did not think Perlman would be able to attract the talent needed to 



16 

 

build up the company.  Perlman explained that the August 28 Article was false and noted 

that top OnLive employees were working at Artemis and that Artemis had received 

hundreds of top-talent resumes as evidence of his ability to attract top talent.  The former 

OnLive employees then working for Artemis also confirmed the falsity of the August 28 

Article and vouched for Perlman.   

As the meeting continued, allegation after allegation from the August 28 Article 

was raised before the partnership.  Defending against so many allegations transformed 

what was meant to be a closing meeting for a $100 million investment in Artemis‟s 

breakthrough wireless technology into an attempt to explain a long list of false 

allegations of fiduciary misconduct that never occurred.  Ultimately, the firm declined to 

invest in Artemis based on concerns arising from the August 28 Article, despite the 

firm‟s confidence in the value of the technology, the business, and Perlman‟s track 

record. 

Plaintiffs allege, and I consider it reasonable to infer, that the decision to invest 

tens or hundreds of millions of dollars in a technology start-up like Artemis depends 

heavily on Perlman‟s reputation.  Before publication of Vox‟s libelous articles, Perlman 

had raised funding at these levels for prior start-ups with weaker prospects than Artemis 

and in worse economies, including during the 2002 and 2008 recessions.  Plaintiffs aver, 

however, that the allegedly libelous articles paint a negative picture of Perlman and 

undermined his ability to raise funding for Artemis‟s breakthrough wireless technology 

even at a time of demand for its benefits. 



17 

 

C. Procedural History 

Plaintiffs first filed this defamation action on August 18, 2014, and filed a Verified 

First Amended Complaint on September 24, 2014.  On October 17, 2014, Vox moved to 

dismiss.  Plaintiffs moved to amend their complaint further on December 10, 2014.  The 

Court granted the unopposed motion to amend by Order dated December 23, 2014.  On 

December 24, Plaintiffs filed their Verified Second Amended Complaint, which is the 

operative complaint and seeks damages and injunctive relief in connection with allegedly 

defamatory statements made in three articles published by Vox‟s website, The Verge.  

Count I pleads a cause of action for defamation based on the 2012 Articles and the 2014 

Article.  Count II seeks a permanent and mandatory injunction to remedy allegedly 

continuing harm to Plaintiffs‟ reputations, businesses, and future business endeavors 

arising from the defamatory articles by declaring that the articles contain false and 

defamatory statements about Plaintiffs and requiring Vox to: (1) remove all libelous 

articles and related hyperlinks from any of its websites; and (2) publish and promote a 

retraction of the articles. 

On January 15, 2015, Vox moved to dismiss the Verified Second Amended 

Complaint for failure to state a claim as a matter of law.  After full briefing on that 

motion, I heard oral argument on it on June 10, 2015. 

D. Parties’ Contentions 

Vox contends that all claims by Artemis must be dismissed due to the lack of any 

defamatory content in any of the articles as to Artemis.  Vox contends that the 2012 

Articles do not mention Artemis and that the 2014 Article states only straightforward 



18 

 

facts about Artemis without attributing any defamatory meaning to Artemis.  Vox further 

argues that all claims by Plaintiffs Perlman and Rearden must be dismissed on an article-

by-article basis.  First, it asserts that Perlman‟s and Rearden‟s claims as to the 2012 

Articles are time-barred by California‟s one-year statute of limitations and the 2014 

Article did not “republish” the 2012 Articles.  Second, according to Vox, Perlman‟s and 

Rearden‟s claims as to the 2014 Article fail because the statement pursued, that OnLive is 

“defunct,” is not defamatory as a matter of law under the substantial truth doctrine. 

In opposition to Defendant‟s motion to dismiss, Plaintiffs contend that the 2014 

Article republished the 2012 Articles, thereby restarting the statute of limitations as to the 

claims by all Plaintiffs.  In that regard, Plaintiffs assert that the 2014 Article both 

enhanced or revised the 2012 Articles and directed the defamatory 2012 Articles to a new 

audience.  Plaintiffs further argue that the defamatory statements about Perlman in the 

2012 Articles are also defamatory as to Artemis because Perlman is identified so closely 

with Artemis that statements defaming him defame Artemis.  Finally, Plaintiffs contend 

that Delaware‟s two-year statute of limitations should apply because Delaware has the 

most significant relationship to the parties and their claims.  Alternatively, they aver that, 

even if California‟s one-year statute of limitation applies, this Court‟s equity jurisdiction 

requires application of a laches analysis under which Plaintiffs‟ delay in asserting their 

claims was neither unreasonable nor prejudicial to Defendant. 



19 

 

II. ANALYSIS 

A. Standard of Review 

Pursuant to Rule 12(b)(6), this Court may grant a motion to dismiss for failure to 

state a claim if a complaint does not assert sufficient facts that, if proven, would entitle 

the plaintiff to relief.  As reaffirmed by the Supreme Court, “the governing pleading 

standard in Delaware to survive a motion to dismiss is reasonable „conceivability.‟”
11

  

That is, when considering such a motion, a court must “accept all well-pleaded factual 

allegations in the Complaint as true, . . . draw all reasonable inferences in favor of the 

plaintiff, and deny the motion unless the plaintiff could not recover under any reasonably 

conceivable set of circumstances susceptible of proof.”
12

 

This reasonable “conceivability” standard asks whether there is a “possibility” of 

recovery.
13

  If the well-pled factual allegations of the complaint would entitle the plaintiff 

to relief under a reasonably conceivable set of circumstances, the court must deny the 

motion to dismiss.
14

  The court, however, need not “accept conclusory allegations 

unsupported by specific facts or . . . draw unreasonable inferences in favor of the non-

                                              

 
11

  Cent. Mortg. Co. v. Morgan Stanley Mortg. Capital Hldgs. LLC, 27 A.3d 531, 537 

(Del. 2011) (footnote omitted). 

12
  Id. at 536 (citing Savor, Inc. v. FMR Corp., 812 A.2d 894, 896-97 (Del. 2002)). 

13
  Id. at 537 & n.13. 

14
  Id. at 536. 



20 

 

moving party.”
15

  Moreover, failure to plead an element of a claim precludes entitlement 

to relief and, therefore, is grounds to dismiss that claim.
16

 

 Generally, the Court will consider only the pleadings on a motion to dismiss under 

Court of Chancery Rule 12(b)(6).  “A judge may consider documents outside of the 

pleadings only when: (1) the document is integral to a plaintiff‟s claim and incorporated 

in the complaint or (2) the document is not being relied upon to prove the truth of its 

contents.”
17

  Additionally, the Court may take judicial notice of a fact if that fact is “not 

subject to reasonable dispute in that it is either (1) generally known within the territorial 

jurisdiction of the trial court or (2) capable of accurate and ready determination by resort 

to sources whose accuracy cannot reasonably be questioned.”
18

 

                                              

 
15

  Price v. E.I. duPont de Nemours & Co., Inc., 26 A.3d 162, 166 (Del. 2011) (citing 

Clinton v. Enter. Rent-A-Car Co., 977 A.2d 892, 895 (Del. 2009)). 

16
  Crescent/Mach I P’rs, L.P. v. Turner, 846 A.2d 963, 972 (Del. Ch. 2000) (Steele, 

V.C., by designation). 

17
  Allen v. Encore Energy P’rs, 72 A.3d 93, 96 n.2 (Del. 2013); In re Santa Fe Pac. 

Corp. S’holder Litig., 669 A.2d 59, 70 (Del. 1995) (observing that courts consider 

the relevant publication in libel cases on a Rule 12(b)(6) motion without 

converting the motion to one for summary judgment). 

18
  Fawcett v. State, 697 A.2d 385, 388 (Del. 1997) (citing D.R.E. 201(b)).  “On a 

motion to dismiss the Court is free to take judicial notice of certain acts that are of 

public record if they are provided to the Court by the party seeking to have them 

considered.”  Shellburne Civic Ass’n, Inc. v. Brandywine Sch. Dist., 2006 WL 

2588959, at *6 n.3 (Del. Ch. Sept. 1, 2006) (quoting In re Wheelabrator Techs., 

Inc. S’holders Litig., 1992 WL 212595, at *12 (Del. Ch. Sept. 1, 1992). 



21 

 

B. The 2012 Articles 

1. Are Perlman’s and Rearden’s claims as to the 2012 Articles time-barred? 

Defendant argues that this Court must follow the statute of limitations in this case 

and dismiss Perlman‟s and Rearden‟s claims arising from the 2012 Articles as untimely.
19

  

Relying on Shearin v. E.F. Hutton Group, Inc., Defendant argues that “[a] request for 

injunctive relief can get a defamation action into Chancery in the first place, but it does 

not alone justify the court in not applying the same limitations provision as would apply 

were the facts brought before the Superior Court.”
20

  For the following reasons, I decline 

to apply the statute of limitations and conduct a laches analysis instead. 

Two Delaware Supreme Court cases, Reid v. Spazio
21

 and IAC/InterActiveCorp v. 

O’Brien,
22

 are instructive on this issue.  In Reid, the Supreme Court said, “[u]nder 

ordinary circumstances, a suit in equity will not be stayed for laches before, and will be 

stayed after, the time fixed by the analogous statute of limitations at law; but, if unusual 

conditions or extraordinary circumstances make it inequitable to allow the prosecution of 

a suit after a briefer, or to forbid its maintenance after a longer period than that fixed by 

the statute, the [court] will not be bound by the statute, but will determine the 

                                              

 
19

  Plaintiffs conceded at oral argument that Artemis‟s claim is tied to the defamation 

of Perlman through the republication of the 2012 Articles in connection with the 

2014 Article.  Tr. 6.  Thus, I discuss Artemis‟s claim infra. 

20
  652 A.2d 578, 584 (Del. Ch. 1994). 

21
  970 A.2d 176 (Del. 2009). 

22
  26 A.3d 174 (Del. 2011). 



22 

 

extraordinary case in accordance with the equities which condition it.”
23

  “Although both 

laches and statutes of limitation operate to time-bar suits,” the Supreme Court in Reid 

explained, “the limitations of actions applicable in a court of law are not controlling in 

equity.  A court of equity moves upon considerations of conscience, good faith, and 

reasonable diligence.”
24

 

The Delaware Supreme Court reaffirmed this analysis two years later in O’Brien.  

There, the appellant-defendant argued that the Court of Chancery had erred when it found 

the appellee-plaintiff‟s indemnification claim, a contract claim at law, to be timely by 

applying laches instead of the relevant three-year statute of limitations.  The Supreme 

Court affirmed the Court of Chancery‟s determination that O’Brien was one of the few 

cases where the analogous statute of limitations should not be applied because of unusual 

conditions or extraordinary circumstances.
25

  The Supreme Court further affirmed that in 

determining whether the facts of the case constituted unusual conditions or extraordinary 

circumstances, the Court of Chancery exercised its discretion appropriately in 

considering all relevant factors, as discussed in greater detail infra.
26

  Thus, I conclude 

that, notwithstanding any contrary language in Shearin, this Court may conduct a laches 

                                              

 
23

  Reid, 970 A.2d at 183 (quoting Wright v. Scotton, 121 A. 69, 72-73 (Del. 1923)).  

See also Adams v. Jankouskas, 452 A.2d 148, 157 (Del. 1982); U.S. Cellular Inv. 

Co. v. Bell Atl. Mobile Sys., Inc., 677 A.2d 497, 502 (Del. 1996); 2 POMEROY‟S 

EQUITY JURISPRUDENCE § 419a (5th ed. 1941). 

24
  Reid, 970 A.2d at 183 (citations omitted). 

25
  O’Brien, 26 A.3d at 178. 

26
  Id.  



23 

 

analysis here in accordance with Reid and O’Brien and decide Defendant‟s timeliness 

arguments on that basis. 

To determine whether Perlman‟s and Rearden‟s claims as to the 2012 Articles are 

time-barred, I first must identify the analogous statute of limitations.  To determine the 

appropriate limitations period for defamation claims, however, I must decide which 

state‟s substantive law applies.  In conducting a laches analysis, I then determine 

whether, even if Plaintiffs‟ claims were brought after the analogous limitations period 

expired, this is one of those few occasions where the analogous statute of limitations 

should not be controlling because of “unusual conditions or extraordinary 

circumstances.” 

a. Choice of law 

Defendant argues that this Court must apply California substantive law to 

Perlman‟s and Rearden‟s defamation claims.  When determining which state‟s 

substantive laws apply, Delaware courts generally rely on the Restatement (Second) of 

Conflict of Laws (the “Restatement 2d of Conflicts”).
27

  Under the Restatement 2d of 

Conflicts, allegedly defamatory statements published over the Internet are treated as 

“multistate” or “aggregate” communications.
28

  Thus, any claim arising from an Internet 

                                              

 
27

  Smith v. Del. State Univ., 47 A.3d 472, 480 (Del. 2012) (applying the Restatement 

2d of Conflicts‟ “most significant relationship” test to a defamation claim). 

28
  Aoki v. Benihana, Inc., 839 F. Supp. 2d 759, 765 (D. Del. 2012) (citing 

RESTATEMENT (SECOND) OF CONFLICT OF LAWS (Restatement 2d of Conflicts)      

§ 150). 



24 

 

communication is governed by the law of the state with the “most significant 

relationship” to the claim.
29

  In determining the most significant relationship, the Court 

evaluates the relative importance of: “(a) the place where the injury occurred; (b) the 

place where the conduct causing the injury occurred; (c) the domicile, residence, 

nationality, place of incorporation and place of business of the parties; and (d) the place 

where the relationship, if any, between the parties is centered.”
30

 

“The state where the injured party is domiciled (for natural persons) or has its 

principal place of business (for corporations or other legal persons . . .) will usually be the 

state of most significant relationship for claims of defamation by an aggregate 

communication that was published in that state.”
31

  This is because “defamation produces 

a special kind of injury that has its principal effect among one‟s friends, acquaintances, 

neighbors and business associates in the place of one‟s residence.”
32

  Accordingly, under 

the Restatement 2d of Conflicts and Delaware law, the local law of the state of the 

plaintiff‟s domicile applies “unless, with respect to the particular issue, one of the other 

states has a more significant relationship to the occurrence and the parties.”
33

 

                                              

 
29

  See id.; Restatement 2d of Conflicts §§ 145, 150. 

30
  Restatement 2d of Conflicts § 145. 

31
  Aoki, 839 F. Supp. 2d at 765 (citing Restatement 2d of Conflicts § 150(2), (3)). 

32
  Id. (quoting Fuqua Homes, Inc. v. Beattie, 388 F.3d 618, 622 (8th Cir. 2004) 

(noting that this conclusion was reached under consideration of Restatement 2d of 

Conflicts § 150)). 

33
  Restatement 2d of Conflicts § 150, cmt. e. 



25 

 

Plaintiffs argue that, because the defamatory allegations contained in the 2012 

Articles relate exclusively and directly to Perlman‟s conduct as a fiduciary of a Delaware 

corporation, the Complaint focuses on activity of Plaintiffs‟ that is located principally in 

Delaware and, thus, Delaware substantive law should apply.  Plaintiffs also argue that 

Delaware has the most significant relationship to the parties.  Vox is a Delaware 

corporation that published the defamatory articles about Perlman, a Delaware fiduciary, 

in his capacity as the Chairman and CEO of OnLive, a Delaware company.  Artemis also 

is a company formed under the laws of Delaware.  Rearden is a California company, but 

the vast majority of the companies it incubated and controls are formed under the laws of 

Delaware.  As such, Plaintiffs argue that they are better known in Delaware than in 

California regarding Perlman‟s actions as an officer and director and Artemis‟s and 

Rearden‟s business activities.  These facts, Plaintiffs contend, support the conclusion that 

Delaware is the state in which the allegedly defamatory communication caused them the 

greatest injury to their reputations. 

I disagree.  The facts of this case are similar to those at issue in Aoki v. Benihana, 

Inc.
34

  There, the defendant argued that Florida had the most significant relationship 

pursuant to Sections 6 and 145 of the Restatement 2d of Conflicts based on the issue of 

“whether a press release, written and issued in Florida by a Florida headquartered 

corporation, accurately reflects allegations made in a Florida [l]awsuit by that Florida-

headquartered corporation, against one Florida defendant, and involving the actions of all 

                                              

 
34

  839 F. Supp. 2d at 768. 



26 

 

defendants in Florida, causing injury of that Florida-headquartered corporation in 

Florida.”
35

  Despite the Aoki defendant‟s argument that the harm at issue occurred in 

Florida and arose out of a Florida lawsuit involving Florida parties, the court gave the 

greatest weight to the residence of the injured parties and applied New York law.
36

 

Here, Perlman argues that he occupies residences in several states, including 

Florida and California, and conducts his business operations throughout the United States 

and globally.  Public patent filings, however, indicate Perlman‟s domicile is California.  

Because Perlman elected not to provide his permanent residence, the situs of his driver‟s 

license, or other facts supporting a non-California domicile, I conclude that he is a 

California resident.  I reach the same conclusion as to Rearden, whose patent applications 

indicate its headquarters are in San Francisco, California.  Thus, California‟s substantive 

law applies as to Perlman‟s and Rearden‟s claims arising from the 2012 Articles. 

California has a one-year statute of limitations for defamation claims.
37

  Delaware 

has a two-year statute of limitations for defamation claims.
38

  Given this conflict between 

                                              

 
35

  Id. (citation omitted). 

36
  Id.  Plaintiffs attempt to distinguish Aoki, in which one party disputed whether 

New York or Delaware law applied and the other party disputed whether New 

York or Florida law applied, by arguing that the parties there agreed that New 

York law applied.  Therefore, Plaintiffs argue, the Aoki court‟s choice of law 

analysis was dicta and should be disregarded.  I find that argument unpersuasive.  

Applying Delaware choice of law principles, the court said, “[t]he parties agree 

that applying the law of these states would yield different results and, therefore, a 

choice of law analysis is required.”  Id. at 764 (citation omitted).  Thus, I do not 

consider the court‟s ultimate choice of New York substantive law to be dicta. 

37
  CAL. CIV. PROC. CODE § 340(c). 



27 

 

California‟s and Delaware‟s limitations periods, I look to Delaware‟s “borrowing statute” 

to determine which of the two limitations periods applies.  That statute provides: 

Where a cause of action arises outside of this State, an action 

cannot be brought in a court of this State to enforce such 

cause of action after the expiration of whichever is shorter, 

the time limited by the law of this State, or the time limited 

by the law of the state or country where the cause of action 

arose, for bringing an action upon such cause of action. 

Where the cause of action originally accrued in favor of a 

person who at the time of such accrual was a resident of this 

State, the time limited by the law of this State shall apply.
39

 

 

Thus, here, where non-residents Perlman and Rearden bring defamation claims that arose 

in California, Delaware‟s borrowing statute mandates that the Court select the “shorter” 

of the two potentially-applicable limitations periods—i.e., California‟s one-year statute of 

limitations. 

b. Laches and the O’Brien factors 

Laches is an equitable defense based on the maxim that “equity aids the vigilant, 

not those who slumber on their rights.”
40

  Laches is defined generally as an unreasonable 

delay in enforcing a right that causes prejudice to the defendant.
41

  Therefore, “laches 

generally requires the establishment of three things: first, knowledge by the claimant; 

second, unreasonable delay in bringing the claim, and third, resulting prejudice to the 

                                                                                                                                                  

 
38

  10 Del. C. § 8119. 

39
  10 Del. C. § 8121 (emphasis added). 

40
  Adams, 452 A.2d at 157. 

41
  Reid, 970 A.2d at 182. 



28 

 

defendant.”
42

  The touchstone of a laches inquiry is whether inexcusable delay led to an 

adverse change in the condition or relations of the properties or parties.
43

  Nevertheless, 

even though statutes of limitations are not controlling in equity, the Court of Chancery 

places great weight on analogous limitations periods in determining whether a plaintiff‟s 

claim should be deemed barred by laches.
44

 

Because the Court generally is limited to the facts appearing on the face of the 

pleadings in ruling on a motion to dismiss, affirmative defenses, such as laches, are not 

ordinarily well-suited for disposition on such a motion.
45

  Thus, unless it is clear from the 

face of the complaint that an affirmative defense exists and that the plaintiff can prove no 

set of facts to avoid it, dismissal of the complaint based upon an affirmative defense is 

inappropriate.  Here, facts appearing on the face of the Complaint, taken together with all 

reasonable inferences having been drawn in Plaintiffs‟ favor, indicate that Plaintiffs had 

knowledge of an enforceable right to sue Vox for defamation arising from the 2012 

Articles, but nonetheless delayed enforcing that right for two years.  To receive the 

benefit of a laches defense at this preliminary stage, however, Defendant carries the 

burden of establishing not only prejudice, but also that Plaintiffs can prove no set of facts 

                                              

 
42

  Homestore, Inc. v. Tafeen, 888 A.2d 204, 210 (Del. 2005) (citation omitted). 

43
  Adams, 452 A.2d at 157. 

44
  U.S. Cellular, 677 A.2d at 502. 

45
  See Malpiede v. Townson, 780 A.2d 1075, 1082-83 (Del. 2001). 



29 

 

to avoid Defendant‟s affirmative defense.  Turning to the O’Brien factors in that context, 

I conclude Defendant has not met its burden. 

In O’Brien, the Supreme Court affirmed this Court‟s consideration of the 

following factors to determine whether “unusual conditions or exceptional 

circumstances” prevent application of the analogous statute of limitations: (1) whether 

the plaintiff had been pursuing his claim, through litigation or otherwise, before the 

statute of limitations expired; (2) whether the delay in filing suit was attributable to a 

material and unforeseeable change in the parties‟ personal or financial circumstances; (3) 

whether the delay in filing suit was attributable to a legal determination in another 

jurisdiction; (4) the extent to which the defendant was aware of, or participated in, any 

prior proceedings; and (5) whether, at the time the litigation was filed, there was a bona 

fide dispute as to the validity of the claim.
46

   

Plaintiffs argue that this action was timely for three reasons.  First, they contend 

that the allegations in the Complaint demonstrate that Plaintiffs responded to the 2012 

Articles by exercising self-help rather than running to the courthouse.  In other words, 

Plaintiffs spent time, effort, and money calling websites around the world that were 

republishing the 2012 Articles, bringing to their attention the defamation therein, and 

requesting that they remove the links.  Plaintiffs argue that this Court, a court of equity, 

should encourage that form of self-help rather than fault it.  Second, and relatedly, 

Plaintiffs argue that it was not until it began to lose $100 million investors after 

                                              

 
46

  O’Brien, 26 A.3d at 178. 



30 

 

Defendant published the 2014 Article that Plaintiffs experienced and understood the full 

extent of the impact of the libelous publications on their reputations and business 

prospects.  Finally, Plaintiffs argue that Defendant has not—and cannot—meet its burden 

in asserting a laches defense on a motion to dismiss.
47

  For this reason alone, Plaintiffs 

argue that Vox‟s laches defense fails. 

Defendant protests that Plaintiffs cite no cases for the proposition that an untimely 

defamation cause of action can be delayed until a plaintiff is aware of the “full extent” of 

the harm.  On a motion to dismiss, however, Defendant carries the burden of persuasion 

when asserting a laches defense.
48

  Here, Vox has not convinced me that there are no 

reasonably conceivable circumstances under which Plaintiffs could overcome 

Defendant‟s laches defense.  Under O’Brien, I must exercise my discretion in considering 

all factors relevant to determining whether “unusual conditions or exceptional 

circumstances” prevent application of the analogous statute of limitations.  I conclude it 

is reasonably conceivable that Plaintiffs did pursue their claim diligently and in good 

faith before the statute of limitations expired, even though they did so through self-help 

rather than litigation.  Similarly, it is reasonably conceivable that Defendant was aware of 

Plaintiffs‟ extra-judicial efforts to remedy the harm to their reputations.  Finally, and 

most importantly, Vox has not even argued that Plaintiffs‟ delay resulted in prejudice to 

                                              

 
47

  See Whittington v. Dragon Gp. L.L.C., 2010 WL 692584, at *8-9 (Del. Ch. Feb. 

15, 2010) (finding “insufficient” prejudice), aff’d & remanded, 998 A.2d 852 (Del. 

2010). 

48
  See Hudak v. Procek, 806 A.2d 140, 153 (Del. 2002). 



31 

 

it, let alone persuaded me that Plaintiffs could not rebut such an allegation under any 

reasonably conceivable circumstances.   

Because Defendant‟s laches defense is before me on a motion to dismiss under 

Rule 12(b)(6), Vox carries a heavy burden of proof.  Having considered the arguments of 

Plaintiffs and Defendant, I hold that Vox has not shown that it is entitled to dismissal of 

Perlman‟s and Rearden‟s claims arising from the 2012 Articles based on laches and, 

therefore, I decline to grant Defendant‟s motion. 

C. The 2014 Article 

To sustain a cause of action for defamation, Plaintiffs must plead five elements:  

(1) defamatory communication; (2) publication; (3) reference to each Plaintiff asserting a 

claim; (4) a third party‟s understanding of the communication‟s defamatory character; 

and (5) injury.
49

  For purposes of this motion to dismiss, Defendant does not challenge 

whether the 2012 Articles were false and defamatory, but argues that Plaintiffs‟ pleadings 

as to the 2014 Article were insufficient.  Two statements on the face of the 2014 Article 

are relevant.  First, the statement referring to “Steve Perlman, the creator of the defunct 

game-streaming service OnLive,” is directly at issue.  The second statement, i.e., 

“OnLive, which like pCell seemed impossibly ambitious when it first debuted, delivered 

                                              

 
49

  Giove v. Holden, 2014 WL 975135, at *5 (D. Del. Mar. 10, 2014) (citing Read v. 

Carpenter, 1995 WL 945544, at *3 (Del. Super. June 8, 1995)).  The parties did 

not address in depth the conflict of law issue as to Plaintiff Artemis.  Artemis is a 

Delaware LLC; therefore, for purposes of this Memorandum Opinion, I assume its 

defamation claim based on the 2014 Article arguably is subject to Delaware law. 



32 

 

on its initial promise, but the company failed to turn its ambition into profit . . . ,” is 

relevant in that it gives context to the first statement. 

The content of the 2012 Articles, however, is also relevant to whether Plaintiffs 

stated a claim as to the 2014 Article for two reasons.  The words “defunct game-

streaming service OnLive” constituted a hyperlink in the first sentence of the 2014 

Article, which, when clicked, connected readers directly to the 2012 Articles.  For 

Artemis, which argues that it was harmed by the 2014 Article‟s incorporation by 

reference of the false and defamatory statements in the 2012 Articles, the content of the 

2012 Articles is relevant because it provides background and context to the statement at 

issue in the 2014 Article.  And for Perlman and Rearden, whose claims I presume are 

timely as to the 2012 Articles, as discussed supra, the 2014 Article purportedly 

republished the 2012 Articles by enhancing the defamatory statements therein and 

presenting them to a new audience. 

Defendant argues that Vox‟s reference to “Steve Perlman, the creator of the 

defunct game-streaming service OnLive,” is not actionable defamation because it is 

substantially true.  Defendant also contends that, under well-settled California law, the 

hyperlink in the 2014 Article was not a republication of the 2012 Articles.  I discuss these 

arguments below.  



33 

 

1. Substantial truth 

Under Delaware and California law, substantial truth is an affirmative defense to 

defamation.
50

  “The test in deciding whether an article is substantially true involves a 

consideration of whether the alleged libel was more damaging to plaintiff‟s reputation, in 

the mind of the average reader, than a truthful statement would have been.  As part of this 

evaluation, courts will consider whether the „gist‟ or „sting‟ of the article was true.”
51

  On 

a motion to dismiss, however, Defendant retains the burden of proving that Plaintiffs 

cannot recover under any reasonably conceivable set of circumstances susceptible of 

proof under the complaint.  Thus, as stated above, unless it is clear from the face of the 

complaint that an affirmative defense exists and that the plaintiff can prove no set of facts 

to avoid it, dismissal of the complaint based upon an affirmative defense is inappropriate.  

Vox argues that this Court may consider its substantial truth defense on a motion to 

dismiss.  I agree, but, for the following reasons, conclude that it is not clear from the face 

                                              

 
50

  See Giove, 2014 WL 975135, at *5 (citing Ramunno v. Cowley, 705 A.2d 1029, 

1035 (Del. 1998)) (“However, a statement of fact is not defamatory if it is 

“substantially true.”); Carver v. Bonds, 135 Cal. App. 4th 328, 344-45, 37 Cal. 

Rptr. 3d 480, 493 (Cal. Ct. App. 2005) (citing Masson v. New Yorker Magazine, 

501 U.S. 496, 516-17 (1991)) (“California law permits the defense of substantial 

truth, and thus a defendant is not liable if the substance of the charge be proved 

true . . . .  Put another way, the statement is not considered false unless it would 

have a different effect on the mind of the reader from that which the . . . truth 

would have produced.”). 

51
  Gannett Co. v. Re, 496 A.2d 553, 557 (Del. 1985) (citing Williams v. WCAU-TV, 

555 F. Supp. 198, 202 (E.D. Pa. 1983)).  See also Masson, 501 U.S. at 517; 

Morningstar, Inc. v. Superior Court, 23 Cal. App. 4th 676, 686, 29 Cal. Rptr. 2d 

547 (Cal. Ct. App. 1994). 



34 

 

of the Complaint that Plaintiffs can prove no set of facts to avoid Vox‟s substantial truth 

defense. 

Defendant has not established that Plaintiffs cannot prove the statements were 

false and defamatory under any reasonably conceivable set of circumstances susceptible 

of proof under the Complaint.  “A defamatory communication is one that tends so to 

harm the reputation of another as to lower him in the estimation of the community or to 

deter third persons from associating or dealing with him.”
52

  “The meaning of a 

communication is that which the recipient correctly, or mistakenly but reasonably, 

understands that it was intended to express.”
53

  Here, Defendant argues that it is 

substantially true that the “game-streaming service OnLive” was “defunct” as alleged in 

the 2014 Article; Plaintiffs assert that the statement is false and defamatory. 

In Delaware and in California, whether a communication is false is a question of 

fact.
54

  Based on the well-pled facts alleged in the Complaint and reasonable inferences 

                                              

 
52

  Giove, 2014 WL 975135, at *5 (citing Henry v. Del. Law Sch. of Widener Univ., 

Inc., 1998 WL 15897, at *10 (Del. Ch. Jan. 12, 1998), and RESTATEMENT 

(SECOND) OF TORTS § 559 (1977)). 

53
  RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 563 (1977). 

54
  See Q-Tone Broad., Co. v. Musicradio of Md., Inc., 1994 WL 555391, at *5 (Del. 

Ch. Aug. 22, 1994) (“In its analysis of the content of an allegedly defamatory 

statement, the Court must look to the fair and natural meaning which will be given 

it by reasonable persons of ordinary intelligence.”); Morningstar, 23 Cal. App. 4th 

at 688 (“In determining whether statements are of a defamatory nature, and 

therefore actionable, a court is to place itself in the situation of the hearer or 

reader, and determine the sense or meaning of the language of the complaint for 

libelous publication according to its natural and popular construction.”). 



35 

 

drawn from them in favor of Plaintiffs, I conclude it is reasonably conceivable that 

Plaintiffs will be able to prove the statement at issue in the 2014 Article is false.  

Defendant disputes whether “defunct game-streaming service OnLive” refers to the 

game-streaming service or to OnLive, Inc., the company.  According to the Complaint, 

however, neither of these interpretations are substantially true.  The Complaint alleges 

that both the game-streaming service OnLive and the corporate entity OnLive are alive 

and well, i.e., not defunct.
55

  Any contrary argument that the statement, in isolation, is 

substantially true would present a question of fact, which I cannot decide on a motion to 

dismiss. 

Defendant further asserts that the case law makes clear that context is paramount 

in assessing substantial truth and that content contained in links in the body of an 

allegedly defamatory article can provide that context.
56

  As discussed in greater detail 

                                              

 
55

  These facts are unlike those at issue in Giove, where the plaintiff alleged the 

defendant published false information in a neighborhood watch bulletin that the 

plaintiff was a convicted felon.  2014 WL 975135, at *5.  The bulletin stated that 

the plaintiff had been convicted of Unlawful Sexual Intercourse in the First 

Degree, when in fact he had been convicted of Unlawful Sexual Intercourse in the 

Third Degree.  Id.  When the plaintiff was convicted, however, the court 

determined the incorrect statement was no more damaging to the plaintiff‟s 

reputation than the correct one in the mind of the average reader because both of 

the referenced crimes are felonies; in other words, the court determined the 

statement was substantially true.  Id. 

56
  See, e.g., Carver, 135 Cal. App. 4th at 344, 37 Cal. Rptr. 3d at 493; Ramada Inns, 

Inc. v. Dow Jones & Co., 543 A.2d 313, 325 (Del. Super. 1987).  See also 

RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 563, cmt. d (“The context of a defamatory 

imputation includes all parts of the communication that are ordinarily heard or 

read with it.”). 



36 

 

infra, however, the content contained in the links that Defendant urges me to consider 

does not help Defendant‟s case.  Relying on the content of hyperlinks to establish the 

substantial truth of a statement practically requires incorporating by reference all of the 

allegedly defamatory statements in the 2012 Articles.  In addition, the link to a New York 

Times article cited in the Complaint that states that “OnLive remains an active game-

streaming service to this day” provides a sufficient basis to infer that Defendant‟s 

statement that the game-streaming service was defunct conceivably may have been false.  

Finally, although Defendant avers that the author‟s use of the term “defunct” in the 2014 

Article was a reference to OnLive, Inc., Plaintiffs have disputed this and thereby raised 

an issue of fact.
57

  Thus, whether the “defunct” statement was defamatory cannot be 

resolved on a motion to dismiss. 

2. Artemis 

Defendant argues next that Plaintiffs do not, and cannot, allege any defamation as 

to Artemis.  Specifically, the 2012 Articles do not mention Artemis, so they cannot be 

defamatory as to Artemis.  Thus, Vox reasons by extension that the “linking back” in the 

2014 Article is literally a link to a “dead end.”  For the following reasons, I disagree. 

                                              

 
57

  Defendant argues that, to the extent Plaintiffs purport to assert a cause of action 

arising from the statement that the OnLive service is defunct, Plaintiffs have no 

standing to pursue such a claim because the OnLive service is wholly owned and 

operated by the separate entity, OL2.  As I observed at argument, however, 

Perlman and the two Plaintiff entities are claiming that, by virtue of Vox‟s false 

statement, Vox impugned his business reputation and that of Rearden and Artemis 

and caused all three to lose business as a result.  Thus, whether or not OL2 may 

have a claim, Plaintiffs alleged adequately that the statement is defamatory as to 

them, as discussed infra. 



37 

 

“[A] corporation is defamed by defamatory communications of its officers and 

directors only if those statements „also reflect discredit upon the method by which the 

corporation conducts its business.‟”
58

  Here, I understand that the alleged defamation of 

Artemis all stems from the 2014 Article and its link to the 2012 Articles.  Specifically, 

the alleged defamation is based on: (1) the statement, “Steve Perlman, the creator of the 

defunct game-streaming service OnLive”; (2) the defamatory content of the 2012 Articles 

incorporated by reference through the hyperlink; and (3) the statement, “OnLive, which 

like pCell seemed impossibly ambitious when it first debuted, delivered on its initial 

promise, but the company failed to turn its ambition into profit . . . .”  These statements 

purportedly defame Artemis by reasserting defamation from the 2012 Articles, adding 

further defamatory allegations from 2014, and associating them with pCell and Artemis.  

According to the Complaint: 

The February 19 [2014] Article is defamatory to Artemis by 

comparing the pCell wireless service with the OnLive Game 

Service and suggesting that the pCell wireless service will 

become “defunct” like OnLive.  The link to the August 28 

[2012] Article is in the very first sentence of the February 19 

Article in bold.  That Artemis will suffer the same fate as 

OnLive is the explicit proposition of the February 19 Article 

given Mr. Perlman‟s position as President and CEO of 

Artemis coupled with a prominent link that disparages Mr. 

Perlman‟s tenure as CEO of OnLive.  The February 19 

Article further disparages Artemis, Mr. Perlman as Artemis‟s 

founder and CEO, and Rearden as the incubator of Artemis 

by alleging that the alleged past problems . . . at OnLive are 

                                              

 
58

  Del. Exp. Shuttle, Inc. v. Older, 2002 WL 31458243, at *21 (Del. Ch. Oct. 23, 

2002) (quoting RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 561, cmt. b). 



38 

 

suggestive of future problems at Artemis and any other 

Perlman or Rearden venture.
59

 

 

I conclude it is at least reasonably conceivable that Plaintiffs will be able to prove 

that the typical reader of the 2014 Article will associate Artemis with Perlman and 

Rearden and will understand that they should not invest with Artemis because of 

Perlman‟s history at OnLive as referenced by the hyperlink and set forth in the 2012 

Articles.  That is, it is reasonably conceivable that Plaintiffs could prove that the 2014 

Article and its reference through the hyperlink in the first sentence of the Article to the 

defamatory allegations against Perlman in the 2012 Articles did reflect discredit upon the 

method by which Artemis conducts its business.   

The facts of Q-Tone Broadcasting Co. v. Musicradio of Maryland are analogous.
60

  

There, an executive working for the plaintiff radio station‟s rival remarked to the owner 

of an advertising agency that advertised with the plaintiff that the plaintiff‟s “leading 

male executive was a homosexual who might be likely to „put the move‟ on the client.”
61

  

As the court later explained, “the allegations were deemed to discredit the plaintiff 

corporation in the method by which it conducted its business, thereby making the 

statements actionable by the corporation.”
62

  Thus, although the defamatory statement 

that the leading executive had homosexual “designs” towards the owner of the 

                                              

 
59

  Compl. ¶ 74. 

60
  1996 WL 494177 (Del. Super. Apr. 22, 1996). 

61
  Id. at *1. 

62
  Del. Exp. Shuttle, 2002 WL 31458243, at *21. 



39 

 

advertising agency did not implicate specifically the plaintiff radio station, the court 

found that the remark defamed the radio station as a business because the comments 

maligned the leading male executive in his professional conduct, which in turn maligned 

the company in its business of operating a radio station. 

Here, Plaintiffs alleged that the 2012 Articles and the 2014 Article defamed 

Perlman in his professional capacity in relation to his conduct as an officer and director 

of a corporation.  Specifically, the 2012 Articles allege Perlman used his position as a 

fiduciary of OnLive to cheat employees and other stockholders out of the value of their 

stock, misappropriated patents, personally benefited from an assignment for the benefit of 

creditors, mistreated employees, mistreated game publishers such as EA and Ubisoft, and 

incompetently turned down offers to sell OnLive to Sony, Dell, or Adobe.
63

  These 

allegations discredit Perlman and, perhaps, to the extent it is mentioned, Rearden as well.  

I do not understand Plaintiffs to allege that the 2012 Articles on their own impugn the 

reputation of Artemis.  The 2014 Article, however, which links directly to the 2012 

Articles, conceivably does discredit the way Artemis does business based on Perlman‟s 

close association with Artemis in that it suggests that similar misconduct will occur at 

Artemis.  Thus, it is reasonably conceivable that Plaintiffs will be able to prove that the 

                                              

 
63

  Compl. ¶¶ 55-57. 



40 

 

defamatory statements in the 2014 Article are about Artemis in the sense that they reflect 

discredit on the way Artemis does business.
64

  

Before considering whether the 2014 Article was defamatory as to Perlman and 

Rearden, I address briefly Plaintiffs‟ argument, as clarified at oral argument, that 

Artemis‟s claim is tied to the defamation of Perlman through the republication of the 

2012 Articles in connection with the 2014 Article.  As discussed in greater detail below, 

republication is a legal term of art providing a specific exception to the single publication 

rule.  Here, as discussed above, I construe Plaintiffs‟ argument to be that the 2014 Article 

defamed and irreparably harmed Artemis based on the context of the article, the content 

of the 2012 Articles referenced through the hyperlink, and the discredit arising from 

Vox‟s effort to extend the defamatory allegations against Perlman to Artemis.
65

     

                                              

 
64

  Defendant‟s reliance on Williams v. Howe, 2004 WL 2828058 (Del. Super. May 3, 

2004), for the proposition that Artemis cannot state a claim because the 2012 

Articles did not mention it is misplaced.  In Williams, the court rejected the 

plaintiff‟s defamation claim because she failed to establish proof of understanding 

by a third party that the communication referred to her in any way, id. at *4, 

whereas here, it is reasonably conceivable that a third party would understand that 

the statements at issue in 2014, including the hyperlinks to the 2012 Articles, were 

about Artemis.  In this respect, my conclusion that Artemis adequately states a 

claim for harm arising from allegedly false and defamatory remarks about Perlman 

is limited to the well-pled facts in the Complaint and the reasons stated herein and 

is not meant to imply that every company associated with Perlman has similar 

claims. 

65
  In contrast to plaintiffs who rely on republication to restart an expired statute of 

limitations, Artemis‟s claims focus on the 2014 Article and are all timely. 



41 

 

3. Perlman and Rearden 

Under California law, the single-publication rule is codified as follows: “No 

person shall have more than one cause of action for damages for libel . . . founded upon 

any single publication . . . , such as any one issue of a newspaper or book or magazine      

. . . .  Recovery in any action shall include all damages for any such tort suffered by the 

plaintiff in all jurisdictions.”
66

  “Notwithstanding the single-publication rule, a new 

edition or new issue of a newspaper or book still constitutes a new publication, giving 

rise to a new and separate cause of action and a new accrual date for the purpose of the 

statute of limitations.”
67

  Thus, under California law, Perlman and Rearden have a 

separate cause of action if the 2014 Article republished the 2012 Articles. 

a. Republication  

In California, “[t]he [single-publication rule] restricts to a single cause of action all 

damages founded upon a single publication.  A single publication is distinguished from a 

republication.  If a defendant republishes material, the protection under the [single-

publication rule] does not apply.”
68

  “The single publication rule applies to Internet 

                                              

 
66

  CAL. CIV. CODE, § 3425.3. 

67
  Shively, 31 Cal. 4th 1230, 1246 n.7, 7 Cal. Rptr. 3d 576, 80 P.3d 676, 684 n.7 

(Cal. 2003). 

68
  Christoff v. Nestle USA, Inc., 152 Cal. App. 4th 1439, 62 Cal. Rptr. 3d 122, 136-

37 (Cal. Ct. App. 2007), aff’d in part, rev’d in part, 47 Cal. 4th 468, 213 P.3d 132 

(Cal. 2009). 



42 

 

publication regardless of how many people actually see it.”
69

  California appears to 

consider the following factors in determining whether a republication occurred: (1) 

whether the original publication was modified; and (2) whether the republication was 

directed to a new, different audience.
70

  As applied to Internet publications, “under 

California law, a statement on a website is not republished unless the statement itself is 

substantively altered or added to, or the website is directed to a new audience.”
71

 

b. Hyperlink 

As an initial matter, the hyperlink alone does not resolve whether the 2014 Article 

republished the 2012 Articles.  In 2007, a California court found “no authority holding 

that providing links to statements already published on the Web, without more, 

republishes those statements.  Rather, the court finds that such linking is more reasonably 

akin to the publication of additional copies of the same edition of a book, which is a 

situation that does not trigger the republication rule.”
72

  Several other courts have 

concluded that a hyperlink, alone, does not constitute a republication:   

[C]ourts addressing the doctrine in the context of Internet 

publications generally distinguish between linking, adding 

unrelated content, or making technical changes to an already 

                                              

 
69

  Kinney v. Barnes, 2014 WL 2811832, at *6 (Cal. Ct. App. June 23, 2014) (quoting 

Cole v. Patricia A. Meyer & Assocs., APC, 206 Cal. App. 4th 1095, 1121 n.8, 142 

Cal. Rptr. 3d 646, 667 n.8 (Cal. Ct. App. 2012). 

70
  Christoff, 152 Cal. App. 4th 1439, 62 Cal. Rptr. 3d at 139. 

71
  Yeager v. Bowlin, 693 F.3d 1076, 1082 (9th Cir. 2012).   

72
  Sundance Image Tech., Inc. v. Cone Editions Press, Ltd., 2007 WL 935703, at *7 

(S.D. Cal. Mar. 7, 2007).  



43 

 

published website (which they hold is not republication), and 

adding substantive material related to the allegedly 

defamatory material to an already published website (which 

they hold is republication).
73

 

 

Only one California case addresses hyperlinks directly, and it does so only 

summarily.
74

  Two other cases, Salyer v. Southern Poverty Law Center, Inc.
75

 and In re 

Philadelphia Newspapers, LLC,
76

 provide more useful guidance.  In Salyer, the plaintiff 

argued that when the defendant published an article on a new section of its website in 

2008 linking back to an allegedly defamatory 2006 article, the 2008 article republished 

the 2006 article because the purpose of the hyperlink was to entice new readers to click 

on the link and be directed to the article.
77

  The plaintiff in Salyer, however, did not 

contend that the new article, which itself made no specific mention of the plaintiff, was 

defamatory, and the court observed that “it would be a different case had the . . . 2008 

article restated the defamatory remarks about Plaintiff.  In such a case, the . . . 2008 

article itself could be the basis for Plaintiff‟s defamation claim.”
78

  Thus, the court 

                                              

 
73

  In re Phila. Newspapers, LLC, 690 F.3d 161, 174 (E.D. Pa. 2012) (citing Davis v. 

Mitan, 347 B.R. 607, 611 (W.D. Ky. 2006)).   

74
  See supra text accompanying note 72. 

75
  701 F. Supp. 2d 912 (W.D. Ky. 2009).  

76
  690 F.3d 161 (E.D. Pa. 2012). 

77
  Salyer, 701 F. Supp. 2d at 916. 

78
  Id. at 916 n.5. 



44 

 

concluded that “the critical feature of republication is, again, that the original text of the 

article was changed or the contents of the article presented directly to a new audience.”
79

   

Similarly, the plaintiffs in In re Philadelphia Newspapers argued that when the 

defendants published an article that linked to and endorsed a previously published article 

containing allegedly defamatory, albeit time-barred, statements, the link and reference in 

the new article republished the old article.
80

  There, however, the court agreed with the 

reasoning of cases like Salyer and Sundance that neither a hyperlink to an unchanged 

article, nor a mere reference, without more, is a republication.
81

  Thus, the court 

concluded that the link and reference did not amount to the restatement or alteration of 

the allegedly defamatory material necessary for a republication.
82

 

As these cases indicate, even the hyperlink in the 2014 Article and the reference to 

the 2012 Articles, taken together, may not be sufficient to amount to a republication of 

the defamatory content of the 2012 Articles.  Here, however, Plaintiffs allege that the 

2014 Article not only restated and enhanced the allegedly defamatory material, but also 

directed it to a new and different audience. 

                                              

 
79

  Id. at 916-17. 

80
  In re Phila. Newspapers, 690 F.3d at 165. 

81
  Id. at 175. 

82
  Id. 



45 

 

c. Enhancement, modification, or new audience 

The familiar, plaintiff-friendly standard of review on a motion to dismiss requires 

that I conclude Plaintiffs adequately have pled that the 2014 Article enhanced or 

modified the purportedly defamatory statements in the 2012 Articles.  The 2012 Articles 

accused Perlman, as the CEO and principal shareholder of OnLive, Inc., of scheming to 

profit from the ABC, mistreating OnLive employees following the ABC, mishandling 

business transactions and potential offers to acquire OnLive, and otherwise operating and 

governing OnLive poorly.  The Complaint asserts that the 2014 Article goes further by 

suggesting that Perlman not only exploited OnLive‟s stockholders, but also victimized its 

customer base.
83

  Thus, given Perlman‟s and Rearden‟s close association with Artemis 

and the frequency with which both were mentioned in the 2012 Articles, I cannot say on 

a motion to dismiss that the statement in the 2014 Article, considered in context provided 

by the content referenced by the hyperlink, could not conceivably have gone beyond 

merely restating defamatory allegations, and also enhanced and modified those 

statements.  In other words, Defendant has not shown that Plaintiffs cannot prove under 

any reasonably conceivable circumstances that the 2014 Article enhanced or modified the 

defamatory allegations first published in the 2012 Articles. 

                                              

 
83

  Compl. ¶ 71 (“Stating that OnLive was „defunct‟ would immediately raise 

concerns about the security and accessibility of OnLive‟s users‟ personal 

information . . . .”).  



46 

 

These facts are distinguishable from those of a recent California case, Kinney v. 

Barnes.
84

  There, the respondent‟s claims, based on appropriation of name or likeness 

claims subject to a two-year statute of limitations, were held to be within California‟s 

statutory single-publication rule.
85

  The appellant issued a press release profiling the 

respondent when the appellant first hired the respondent, but did not remove the profile 

from the Internet for years after the respondent was terminated.  The respondent argued 

that the appellant modified, and thus republished, the profile at a later date, but the court 

rejected this argument, concluding that the appellant‟s removal of the date on the profile 

and relocation of it to the archives section of its website were not sufficient to constitute a 

republication of the article.
86

  In this case, the statement at issue in the 2014 Article 

modified the defamatory allegations published in the 2012 Articles, but, unlike the 

insignificant changes alleged in Kinney, those at issue here arguably were both 

substantive and independently false and defamatory. 

                                              

 
84

  2014 WL 2811832 (Cal. App. 2d Dist. June 23, 2014).   

85
  Id. at *6. 

86
  Id. at *7. Accord Canatella v. Van de Kamp, 486 F.3d 1128 (9th Cir. 2007) 

(holding the defendant did not republish the plaintiff‟s disciplinary summary when 

he added a “verbatim copy” of the summary to a different URL within the same 

domain name); Yeager v. Bowlin, 693 F.3d 1076 (9th Cir. 2012) (holding that a 

statement on a website is not republished unless the statement itself is 

substantively altered or added to, or the website is directed to a new audience); 

Oja v. U.S. Army Corps of Eng’rs, 440 F.3d 1122 (9th Cir. 2006) (holding that 

hosting information on a website does not continuously republish the information). 



47 

 

I also find sufficiently persuasive to survive a motion to dismiss Plaintiffs‟ 

argument that the 2014 Article directed the defamation published in the 2012 Articles to a 

new audience because the Complaint alleges facts sufficient to support a reasonable 

inference that the 2014 Article was intended to and actually did reach a new audience.  

Plaintiffs allege that the analysts, investors, academic researchers, and operators 

interested in commercial wireless technology—i.e., Artemis‟s pCell technology featured 

in the 2014 Article—are unlikely to be familiar with, much less interested in, the details 

of the consumer video game industry as described in the 2012 Articles.  Plaintiffs also 

allege, and I consider it reasonable to infer, that Defendant knew an article about pCell 

would generate high traffic on its website because pCell had received news coverage by 

the New York Times, Bloomberg Television, and Wired Magazine, and intentionally 

directed readers to the sensationalistic August 28 Article by including a hyperlink in the 

2014 Article‟s very first sentence, which Plaintiffs allege is itself false and defamatory.
87

 

The earliest and leading case on Internet republication, upon which California 

courts consistently rely, supports this conclusion.
88

  In Firth v. State, the defendant issued 

a government report, which was critical of the plaintiff‟s managerial style and completion 

                                              

 
87

  Compl. ¶ 106. 

88
  Firth v. State, 98 N.Y.2d 365 (N.Y. 2002).  “Firth has been cited with approval in 

two opinions of the California Courts of Appeal.”  Yeager, 693 F.3d at 1083 

(citing Traditional Cat Ass’n, Inc. v. Gilbreath, 118 Cal. App. 4th 392, 402-04, 13 

Cal. Rptr. 3d 353, 361-62 (Cal. Ct. App. 2004) (quoting extensively Firth‟s 

holding that the single-publication rule applies to the Internet), and Christoff, 152 

Cal. App. 4th 1439, 62 Cal. Rptr. 3d at 138 (citing Firth for its statement in dicta 

that “modification to a Web site does not constitute a republication”)).  



48 

 

of work responsibilities.  Another state agency then summarized the report on its Internet 

site and provided a hyperlink to the full text of the report.
89

  The court rejected the 

plaintiff‟s first argument that each new “hit” or viewing of the report should be 

considered a new publication that retriggers the statute of limitations.
90

  The court also 

rejected the plaintiff‟s alternative argument that the defendant should be deemed to have 

republished the report when it later added an unrelated report on the same Internet site, 

but that discussion is relevant here.  Although analyzing the modification issue, the court 

focused its discussion on the new audience issue, stating: “The justification for this 

[republication] exception to the single publication rule is that the subsequent publication 

is intended to and actually reaches a new audience.”
91

  The court further reasoned that 

“the republication exception has no application at all to the addition of unrelated material 

on a Web site, for it is not reasonably inferable that the addition was made either with the 

intent or the result of communicating the earlier and separate defamatory information to a 

new audience.”
92

 

By contrast, taking the well-pled allegations in the Complaint as true and drawing 

all reasonable inferences in favor of Plaintiffs, I conclude that it is reasonably inferable: 

(1) that the statement at issue in the 2014 Article modified and enhanced the earlier and 

                                              

 
89

  Firth, 98 N.Y.2d at 367. 

90
  Id. at 369. 

91
  Id. at 371 (citing Rinaldi v. Viking Penguin, 52 N.Y.2d 422, 435 (N.Y. 1981), and 

RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 577A, cmt. d). 

92
  Id. 



49 

 

separate defamatory information referenced by the hyperlink; and (2) that Defendant 

intended to communicate that and the prior statements to a new audience.   

Therefore, I conclude it is reasonably conceivable that Plaintiffs could prove the 

2014 Article republished the defamatory statements contained in the 2012 Articles.  In so 

concluding, I recognize that the single publication rule applies to the online domain.
93

  

Nevertheless, I have determined that Defendant has failed to carry its burden on a Rule 

12(b)(6) motion to dismiss of demonstrating that Plaintiffs could not prove, under any 

reasonably conceivable set of circumstances, that the 2014 Article enhanced, modified, or 

directed to a new audience the 2012 Articles.  It may be that the 2014 Article did not 

enhance or modify the allegedly defamatory statements in the 2012 Articles or direct 

those statements to a new audience, but those questions will have to await further 

development of the record in this case.  

III. CONCLUSION 

For the foregoing reasons, Defendant‟s motion to dismiss the Complaint is denied. 

IT IS SO ORDERED.  

 

                                              

 
93

  See, e.g., Clark v. Viacom Int’l, Inc., --- Fed. Appx. ----, 2015 WL 4098320, at *7 

(6th Cir. July 8, 2015). 


